پیش‌بینی افزایش ۱۰ هزار تنی تولید گل محمدی در سال جاری

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی افزایش حدود ۱۰ هزار تن تولید گل محمدی را در سال جاری نسبت به سال گذشته پیش‌بینی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «حسین زینلی» در حاشیه بازدید از طرح پایلوت فرآوری گیاهان دارویی در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران افزود: امسال برآورد می‌کنیم با توجه به شرایط خوب آب و هوایی و نبود سرمازدگی در سال جاری از ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت، نزدیک به ۷۰ هزار تن گل محمدی در کشور تولید شود.

وی میزان تولید گل محمدی در سال گذشته را ۶۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: بیشتر گل محمدی‌ها به گلاب تبدیل می‌شود، اما با توجه به سیاست دفتر گیاهان دارویی در زمینه تولید اسانس، حدود ۴۵ درصد گرایش‌ها به تولید این محصول فرآوری شده سوق پیدا کرده است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون لیتر گلاب در بازار داخلی مصرف می‌شود.

اجرای پایلوت تولید اسانس با استانداردهای جهانی

زینلی با تاکید بر ضرورت تولید اسانس گل محمدی در کشور مطابق با استانداردها و نیاز بازارهای خارجی گفت: در این راستا، پایلوت اسانس گیری گل محمدی با دستگاه‌ها و فناوری‌های جدید را در حال اجرا داریم تا بتوانیم اسانس مناسب بازارهای جهانی را تولید کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی توضیح داد: در ایران اسانس نوع اول گل محمدی توسط صنایع فرآوری تولید می‌شود که قیمت هر لیتر آن ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار است در حالی که اسانس‌های گل محمدی که در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد هر لیتر بین ۸ هزار تا ۱۶ هزار دلار قیمت دارد.

وی بیان کرد: ما قصد داریم با کمک بخش تحقیقات در قالب این پایلوت، اسانس گل محمدی تام تولید کنیم که ترکیبی از اسانس اول و دوم است و می‌توان آن را با قیمت هر لیتر بین ۸ تا ۱۶ هزار دلار در بازارهای جهانی به فروش رساند.

زینلی ادامه داد: در صورت موفقیت این پایلوت، دانش فنی تولید این اسانس گل محمدی را به ۶۰ تا ۷۰ واحد صنعتی و فرآوری کشور منتقل خواهیم کرد.

وی گفت: ما به دنبال آن هستیم که با استفاده از فناوری‌ها و دانش جدید و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، فرآورده‌های مختلفی را از گیاهان دارویی ایجاد و تولیدات این حوزه را تجاری کنیم.

کد خبر 62915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =