مدیرعامل توانیر: ۲.۵ درصد از مشترکان برق کشور پرمصرف‌ هستند

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه حدود ۲.۵ درصد از مشترکان برق کشور پرمصرف هستند، گفت: پاداش مدیریت مصرف برق برای پر مصرف‌ها و مشترکانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف برق دارند، اعمال نمی‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، آرش کردی روز چهارشنبه در بیست و هفتمین همایش شبکه های توزیع نیروی برق کشور که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اولویت نصب کنتورهای هوشمند را با مشترکین پرمصرف دانست.

وی افزود: امسال موفق شدیم نصب کنتورهای هوشمند را به عدد بیش از یک میلیون کنتور در کشور برسانیم که امیدواریم تا پایان سال به سه هزار مورد در بخش هوشمندسازی افزایش یابد.

مدیرعامل توانیر گفت: در خصوص مشترکانی که در حوزه فرهنگ سازی و ترویج مدیریت مصرف با توانیر همکاری کمتری داشته باشند، پیش بینی لازم انجام گرفته تا در صورت لزوم پرمصرفهای دارای بیش از ۲.۵ برابر الگوی مصرف که ادوات کنتوری دارند را بتوان از راه دور دچار محدودیت کرد، البته از قبل به آنان هشدار لازم داده خواهد شد که بدانند خارج از حد استاندارد مصرف برق دارند.

وی بیان کرد: در صورتی که اجرای برنامه های نصب کنتور هوشمند و مدیریت از راه دور آن نهایی شود، از همین طریق با مشترکان پرمصرف برخورد می شود.

کردی با بیان اینکه تمهیداتی اتخاذ خواهد شد که مجبور به قطعی اجباری برق مشترکین نباشیم، افزود: با توجه به تجربه سال ۱۴۰۱ کشور در حوزه مدیریت مصرف برق و برنامه های متنوعی که در این زمینه برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، همکاری خوبی بوجود آمده بدون اینکه در رفاه مردم مشکلی ایجاد کند، ضمن اینکه مشوق و پاداشی نیز برای اعمال مدیریت از سوی مردم در نظر گرفته می شود.

وی عمده مصارف مشترکان برق در تابستان را حوزه وسایل سرمایشی دانست و گفت: این امکان وجود دارد که وسایل در بخشها و مکانهای غیرضروری که نیاز به سرمایش ندارند یا کولرهای اضافی که در رفاه مردم مشکلی ایجاد نمی کنند، خاموش شوند.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: در صورتی که خانه ای در مناطق گرمسیر دارای سه کولر باشد، با خاموش کردن یک کولر گازی و استفاده بهینه از آن تقریبا می توان ماهی به هر مشترک یک میلیون تومان پاداش داد.

وی قرار دادن دمای آسایش روی ۲۳ یا ۲۴ درجه و عدم استفاده از لوازم و ادوات پرمصرف از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر و وارد مدار کردن آنها، استفاده از ادوات کم مصرف در تامین روشنایی، رعایت مسائل و اختصاص پاداش و تشویق به این طرح را از سوی مشترکین برای مدیریت مصرف در تابستان ضروری دانست.

۱۰ هزار مگاوات سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه سازی

کردی اضافه کرد: تاکنون در بخش ایجاد نیروگاه، صنایع ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات را وارد مدار کردند و تا ۱۰ هزار مگاوات سرمایه گذاری در این بخش در حال انجام است.

وی ادامه داد: البته ساخت نیروگاه کار زمان بری است و صاحبان صنایع، از سال گذشته تاکنون موفق شده اند رکورد را در مدارآوری نیروگاه های متوسط بشکنند.

مدیرعامل توانیر گفت: امسال قطعی برق برای صاحبان صنایع اعمال نمی شود، بلکه مدیریت مصرف برای آنها اعمال می گردد، از آنان خواسته شده است که در زمان اوج بار همراهی لازم را داشته باشند تا بتوان محدودیت ایجاد شده در زمان مصرف را جبران کرد.

وی افزود: این شرکت با بخشهای مختلف صنعت و سندیکای آنها تعامل دارد و همه برنامه های پیش بینی شده را از قبل با خود آنها هماهنگ می کند، چرا که هیچ موضوعی به صورت اتفاقی یا پیش بینی نشده، رخ نمی دهد بلکه همه موضوعات از قبل پیش بینی شده و برنامه ریزی آن انجام گرفته است.

کردی خاطرنشان کرد: صنعت برق از آن جهت اهمیت دارد که به زندگی مردم و موضوعات اجتماعی مرتبط است، از این رو نگاه ویژه ای به حوزه توزیع داریم و احساس مان این است که پس از تفکیک شرکتهای توزیع برق، در آن شکل و شمایلی که مدنظر قانون گذاران بوده، اجرایی نشده و هنوز در حوزه های ساختار مالی و اقتصادی کامل نشده است.

وی افزود: طی سالهای گذشته به دلیل ساختارهایی که وجود دارد، به اقتصاد صنعت برق توجهی کافی نشده و ناترازی هایی در این صنعت بوجود آمده است، بخش توزیع برق هم کم نظیر بوده و جایگزینی ندارد.

مدیر عامل توانیر گفت: برنامه ریزی های انجام گرفته در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ عملا باعث شده که شرکتهای توزیع نیروی برق به مساله هوشمندسازی و رویت پذیری توجه بیشتری داشته باشند، از سوی دیگر باید به صنعت برق و تجدید ساختار بخش توزیع بیش از پیش پرداخته شود.

بیست و هفتمین همایش شبکه های توزیع نیروی برق کشور امروز در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

کد خبر 62918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =