علاقه‌مندی ایران و سوریه برای توسعه روابط اقتصادی/ بازسازی سوریه ظرفیتی برای افزایش صادرات

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از علاقه‌مندی ایران و سوریه برای توسعه روابط اقتصادی و اجرایی شدن توافقات خبر داد و گفت: با توجه به نیاز سوریه برای واردات خدمات فنی و مهندسی جهت نوسازی و بازسازی شهرها، ایران می‌تواند از این ظرفیت برای افزایش صادرات خود بهره‌مند شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، «یحیی آل اسحاق» اظهار داشت: سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری به سوریه ابعاد مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روابط بین‌الملل منطقه‌ای و سیاسی دارد که در بخش خود بسیار مورد مهم و مورد توجه هستند.

وی در خصوص وضعیت مبادلات تجاری ایران و سوریه، افزود: در گذشته حجم بالایی از تجارت میان دو کشور وجود نداشت، اما با توجه به افزایش نیاز سوریه به خدمات فنی و مهندسی برای نوسازی و بازسازی، ظرفیت صادرات در این بخش افزایش داشته است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: قوانین و مقررات باید به‌گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادی در حوزه سرمایه گذری و تجارت بتوانند حضور پویاتری داشته باشند که لازمه آن تجدیدنظر در برخی قوانین از سوی ایران، فراهم کردن مقدمات از سوی سوریه و اجرایی کردن برخی تصمیمات مشترک است.

آل اسحاق تصریح کرد: تضمین‌های لازم برای سرمایه‌گذاری، توسعه روابط بانکی، ایجاد حمل و نقل مناسب، ارائه اعتبارات و تسهیلات و بازنگری در قوانین گمرکی از شاخه‌هایی است که می‌تواند به افزایش مبادلات دو کشور کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه تجار و سرمایه‌گذاران نیاز به تضمین‌های مالی و بانکی برای ورود به بازار سوریه را دارند، افزود: در صورت عدم اطمینان در سرمایه گذاری در این کشور نتیجه جدی حاصل نخواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به توافقنامه‌های تجارت ترجیحی سوریه با کشورهای عربی، خاطرنشان کرد: ایران نمی‌تواند کالای خود را در بازار این کشور قابل رقابت بداند؛ زیرا تعرفه‌ها موجب نرخ بالای محصول به مشتری می‌شود که مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهد.

این فعال اقتصادی گفت: سوریه باید برای حل موانع تجاری شامل گمرک و استاندارد اقدام کند که البته اجرای تعرفه صفر از توافقاتی بود که در سفر رییس جمهوری مطرح شده است، اما باید به تصویب دولت‌های دو کشور برسد.

آل اسحاق با اشاره به اینکه یکی از موانع توسعه تجاری ایران و سوریه تردد نکردن خطوط حمل و نقل کشتیرانی به صورت منظم است، افزود: تعیین داوری مناسب برای اختلافات در ایفای تعهدات تجار از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود؛ زیرا در گذشته مشکلات این‌چنینی شرایط مبادلاتی دو طرف را سخت کرده بود.

وی گفت: علاقه دو کشور با توجه به مذاکرات انجام شده، برای توسعه روابط اقتصادی کاملاً مشهود است و اجرایی شدن توافقات در این مسیر نیازمند زمان است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به زمینه‌های فراوان برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازسازی و نوسازی سوریه، تاکید کرد: تضمین، اعتبار، ارائه تسهیلات و حمایت دولت از پیش‌نیازهای توسعه روابط است که می‌تواند علاقه تجار را به این بازار افزایش دهد

کد خبر 62974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =