تولیدکننده کاشی و سرامیک صادراتی: چالش نقل و انتقال پول، مانع از صادرات کاشی به اروپاست

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده و صادرکننده کاشی و سرامیک با اشاره به قدرت رقابت و برتری کاشی‌های تولیدی در ایران با تولیدات سایر کشورها، چالش نقل و انتقال پول را مانع اصلی در صادرات کاشی تولیدی به بازارهای اروپایی عنوان کرد.

مهران بشیری روز دوشنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، افزود: دلیل اصلی در ناتوانی برای صادرات کاشی‌های ایرانی به بازارهای اروپایی، مشکل نقل و انتقال پول و بازگرداندن ارزهای صادراتی است.

مدیرعامل کاشی چهلستون با بیان اینکه شرکتش به بازارهای منطقه صادرات دارد و در حال رایزنی با کشورهای اروپایی است، اظهار داشت: ما نمونه‌های تولیدی خود را برای برخی از کشورهای اروپایی ارسال و از آنها تاییدیه دریافت کرده‌ایم اما شرکت‌های خریدار بعضا امکان انتقال پول نمونه‌های ارسالی را هم ندارند.

وی در عین حال گفت: ما برای رفع تعهد ارزی و حضور در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه مشکل چندانی نداریم ولی حضور در بازارهای اروپا از نظر نقل و انتقال پول مشکل است و در صورتی که این مشکل رفع شود، چندین کشور اروپایی خریدار محصولات تولیدی ما خواهند بود.

بشیری با اشاره به رقابت مخرب تولیدکنندگان داخلی در بازارهای صادراتی تصریح کرد: همچنین بعضا شاهد هستیم که شرکت‌های کاشی و سرامیک دولتی یا وابسته به نهادها هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای صادراتی اقدام به نرخ شکنی کرده یا شرایط فروش خود را بسیار تسهیل می‌کنند که این موضوع باعث آسیب جدی به بخش خصوصی شده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: رقابت با شرکت‌های دولتی یا وابسته به نهادها در بازارهای صادراتی و حتی داخلی بسیار دشوار است زیرا آنها از پشتوانه مالی و بانکی برخوردار هستند ولی بخش خصوصی تنها باید به سرمایه خود متکی باشد.

کد خبر 63022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =