فروش برنج‌های دپوشده شمال کشور تا ۲ هفته آینده

مدیرعامل مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور مستقر در آمل گفت: در پی دستور ‌استاندار مازندران برای جمع‌آوری برنج‌های دپوشده شالیکوبی‌ها، فروش این محصول غذایی تا ۲ هفته آینده در استان انجام می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، سیداسماعیل یزدان پناه افزود: با رونق نسبی بازار برنج، دغدغه کشاورزان در فروش و کمبود نقدینگی از بین رفته است.

وی با ذکر اینکه همزمان با گرم شدن هوا خطر آفت زدگی برنج دپو شده در انبار شالیکوبی ها که دغدغه جدی کشاورزان و بازرگانان مازندران شده است، تصریح کرد: با توجه به توافق صورت گرفته به طور یقین تا ۱۰ روز آینده با رونق بازار، ضمن بر طرف شدن دغدغه کشاورزان، انگیزه آنان برای ادامه کشت و کار دوچندان می شود.

شالیکاران مازندران در حال حاضر سخت مشغول کشت و کار هستند و براساس آمار سازمان جهادکشاورزی مازندران اکنون حدود نیمی از زمین های شالیزاری استان نشا کاری شده است.

وی با بیان اینکه در اولین اقدام بانک ملی ایران خرید هفت هزار تن برنج را به صورت مستقیم از کشاورزان در شالیکوبی های مازندران شروع کرده است، ادامه داد: قیمت برنج به صورت توافقی است که البته مورد رضایت کشاورزان نیز خواهد بود.

مدیرعامل مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور با توضیح این نکته که انجمن تولید کنندگان و تامین کنندگان با نمایندگان هشت فروشگاه های زنجیره ای به عنوان بخش خصوصی که در سطح کشور بیش از ۱۲ هزار شعبه دارند، وارد بازار استان شدند، بیان داشت: مرکز پایانه صادرات برنج مستقر در آمل نیز خرید ۲هزار تن برنج را از کشاورزان منطقه شروع کرده است.

خروج بازار عرضه برنج از حالت تعزیرات

یزدان پناه ادامه داد: طبق توافق، تعیین قیمت دستوری برای خرید و فروش برنج در فروشگاه های زنجیره ای مطرح نیست، یعنی برنج از حالت تعزیراتی خارج شده است.

وی ادامه داد: با انجام این طرح تمایل فروشگاه‌های بزرگ به خرید برنج ایرانی دوچندان شد.

کسادی و کم رونقی بازار برنج مازندران در حالی به سال جدید هم کشیده شد که طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران استان حدود یک سوم تولیدی برنج سال گذشته همچنان آماده فروش در انبارها موجود است.

گزارش میدانی تهیه شده از شالیکوبی‌های استان مازندران نشان می‌دهد، برنج طارم محلی و طارم هاشمی ۲ رقم از بهترین ارقام برنج استان در حال حاضر به طور متوسط در هر کیلوگرم ۷۵ تا ۷۸هزار تومان و رقم های کیفی پرمحصول ندا و شیرودی نیز حدود ۳۲ تا ۴۰هزار تومان آماده عرضه از سوی کشاورزان است.

سالانه به طور متوسط حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید برابر با ۴۲درصد نیاز برنج کشور در مازندران تولید می شود.

کد خبر 63030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =