اتصال ریلی بندر اقیانوسی ایران به شبکه سراسری

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه انتظار می رود میزان صادرات کالا از این منطقه از ابتدای سال ۱۴۰۳ به ۳۰۰ میلیون دلار برسد، گفت: بزودی منطقه آزاد چابهار از طریق شبکه سراسری به خطوط ریلی کشور خواهد پیوست.

محمد هدایی روز دوشنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو و در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که در کنار خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد، افزود: هدف اصلی این منطقه از طریق اسناد بالادستی برای توسعه ترانزیت در نظر گرفته شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: در حال حاضر، ۶ برنامه پتروشیمی و همچنین یک طرح فولادسازی در دست ساخت داریم. یک واحد فولادسازی نیز در شرف انعقاد قراردادهای پیمانکاری است.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار فرصت مناسبی برای توسعه صدور محصولات به آسیای دور و هندوستان دارد، افزود: این منطقه همچنین می تواند یک هاب منطقه ای برای ترانزیت کار باشد. یک سند ۱۲۰ ساله وجود دارد که می گوید اگر بندر چابهار از طریق ریل به شبکه سراسری متصل شود، می تواند نقشی در حد بندر هامبورگ آلمان برای بخش اقتصاد کشور داشته باشد.

هدایی با بیان آنکه در حال حاضر سالانه ۵۰ میلیون دلار کالا به خارج و ۲۰۰ میلیون دلار نیز به سرزمین اصلی صادرات داریم ابراز امیدواری کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۳ با وارد تولید شدن فولاد و پتروشیمی چابهار بتوانیم میزان صادرات برون مرزی را تا ۳۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در افق ۱۴۰۷ نیز پیش بینی ها براساس تولید و رصد پروژه ها نشان می دهد ۶ واحد پتروشیمی و دو واحد تولید فولاد در این منطقه خواهیم داشت که تولیدات اینها بالغ بر ۴ میلیارد دلار خواهد بود.

به گفته وی، از طرف بخش خصوصی نیز برای تولید سلول های خورشیدی در منطقه آزاد چابهار کلنگ زنی و سرمایه گذاری صورت گرفته که این بخش نیز می تواند کمک کننده باشد. به صورت کلی، پیش بینی ها این است که تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم ۴ میلیارد دلار صادرات در مقابل ۲۰۰ میلیون دلار واردات داشته باشیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری در این منطقه در سال آینده، افزود: منطقه آزاد چابهار افق خیلی روشنی دارد و توصیه می شود که سرمایه گذاران در این منطقه برای تولید کالاهای صادراتی با توجه به زیرساخت هایی موجود و همچنین اتصال چابهار به شبکه راه آهن سراسری که بزودی صورت می گیرد، برنامه ریزی های مناسبی تدوین کنند.

کد خبر 63037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =