غفلت از بازار میلیارد دلاری کشورهای حوزه بالکان

رئیس انجمن دوستی ایران و اسلوونی با اشاره به اینکه میزان صادرات ما به کشورهای حوزه بالکان در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار است، گفت: ترک ها و برخی از کشورهای غربی توانسته اند به جای ما در این بازارها فعالیت های خود را توسعه دهند در حالی که این منطقه نیاز به محصولات تولیدی ایران به ویژه در بخش انرژی دارد.

امید الهی فرد روز دوشنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو و در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به اینکه از هیات تجاری اسلوونی برای حضور در ایران و معرفی طرح های سرمایه گذاری کشورمان دعوت شده است، افزود: این هیات ها در حوزه های مختلف پتروشیمی، فولاد و ... فعالیت دارند.

رئیس انجمن دوستی ایران و اسلوونی اظهار داشت: حوزه بالکان حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد ولی تجار ایرانی تاکنون نتوانسته اند به این حوزه ورود جدی داشته باشند، این در حالی است که در زمینه همکاری های اقتصادی این فرصت وجود دارد که سطح مناسبات را گسترش دهیم.

الهی فرد از وجود شعبات مختلف انجمن دوستی در کشورهای ترکیه، اسلواکی و اسلوونی خبر داد و گفت: تجار ایرانی حاضر در این کشورها می توانند درخواست های سرمایه گذاری خود را برای فعالیت در این کشورها ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت هایی در ایران وجود دارد که می توانیم آن را به طرف های خارجی متصل کنیم. با این حال، تاکنون تجار ایرانی به حوزه بالکان ورود جدی نداشته اند و ما تمام تلاش خود را داریم که این زمینه باز شود که بازرگانان حوزه بالکان و تجار ایرانی با ظرفیت های یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

رئیس انجمن دوستی ایران و اسلوونی افزود: اسلوونی عضو اتحادیه اروپا است که نه تنها در منطقه شینگن قرار دارد بلکه با کشور ایتالیا همسایه است که بندر کوپر آن با بندرعباس ایران خواهر خوانده است که از این طریق ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور وجود دارد.

الهی فرد با اشاره به اینکه بازار این منطقه را به ترک ها و کشورهای اروپای غربی واگذار کرده ایم، گفت: از طرف دولت، وزیر امور خارجه به این کشور رفته بود و ارتباطات خوبی در حال شکل گیری است. در زمینه مناسبات بانکی باید نظام بانکی ما ورود کند و اگر بتوانند در زمینه بازگشایی اعتبارات اسنادی (ال.سی) اقدام کند می تواند درخواست های زیادی را سازماندهی کند.

به گفته وی، عمده ترین محصولاتی که از ایران به این منطقه می رود مواد اولیه و انرژی است. در عین حال، مواد معدنی و سنگ ها و کودهای اوره و محصولات پتروشیمی مورد تقاضای حوزه بالکان است. در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار به صورت سالانه به حوزه بالکان صادرات داریم که با برنامه ریزی این رقم می تواند به یک میلیارد دلار نیز برسد. لذا این ظرفیت وجود دارد و ما در این زمینه بررسی بازار انجام داده ایم و به این نتیجه رسیدیم که توسعه مناسبات امکانپذیر است.

کد خبر 63038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =