برنامه‌ای برای قطع آب نداریم/ احتمال اعمال محدویت

سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه تابستان امسال برنامه‌ای برای قطع آب نداریم، گفت: اگر شرایط تامین آب ایجاب کند، امکان اعمال محدودیت وجود خواهد داشت.

به گزارش اگزیم نیوز، فیروز قاسم‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری افزود: وزارت نیرو امسال تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا در هیچ نقطه کشور قطعی آب و شهری دارای تنش آبی نداشته باشد البته اگر شرایط تامین آب ایجاب کند، امکان اعمال محدودیت وجود خواهد داشت.

کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت

وی درباره وضعیت بارش‌های کشور گفت: بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله ۱۶ درصد کاهش دارد، اما نسبت به دوره مشابه پارسال ۶ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین بارش‌ها دارای عدم توازن جدی هستند به‌گونه‌ای که در جنوب غربی کشور شاهد رشد بارش هستیم و در مناطق شمالی بارش‌های چندان مناسبی نداریم.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا امروز حدود ۱۸۸ میلیمتر شده و استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، بوشهر، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری وضع بارشی خوب است.

کاهش ۲۸ درصدی بارش‌ها در تهران

قاسم‌زاده با اشاره به وضعیت بارش‌های تهران و اینکه بارش‌های تهران نسبت به شرایط نرمال ۲۸ درصد کاهش دارد، افزود: همین نامتوازنی بارش‌ها سبب شده در سال آبی جاری برخی رودخانه‌ها دبی صفر داشته باشند و برخی مانند کارون و کرخه پر آب باشند و در کلان برخی حوضه‌های آبریز تا ۶۰ درصد کاهش بارش داشته‌اند.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: سدهای ۵ گانه استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۵۰۹ میلیون مترمکعب آب دارند که کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه سال گذشته هم سال خشکی برای تهران بود.

قاسم‌زاده درصد پرشدگی سد زاینده‌رود را ۴۵ درصد اعلام کرد و گفت: سدهای استان گلستان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و سد شهید رجایی مازندران هم ۲۷ درصد پرشدگی دارد.

وی از اعمال اصلاحیه در برنامه منابع و مصارف بیلان آب کشور در اسفند و فروردین با توجه به شرایط بارشی کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: بر این اساس در برخی مصارف کشاورزی نیز محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

اعمال محدودیت کشت برنج در شمال کشور

سخنگوی صنعت آب کشور از تلاش برای اعمال برخی محدودیت‌ها در کشت برنج در گیلان و مازندران خبر داد و گفت: کاهش بارش‌ها در استان‌های شمالی جدی شده است.

قاسم‌زاده در باره شرایط بارشی استان سیستان و بلوچستان نیز افزود: این استان هم در برخی مناطق شاهد کاهش بارش است که ۳۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش بارش دارد.

وی اعلام کرد: برخی مناطق جنوبی استان بارش‌های خوبی داشته و سدهای آن تا ۷۰ درصد پرشدگی دارند.

سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان، گفت: این چاه نیمه‌ها هم ۷ درصد پرشدگی دارند و هامون‌ها نیز وضعیت خوبی ندارند.

کد خبر 63048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =