بازار سهام را نمی‌توان دستوری مدیریت کرد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس در هیچ مقطعی در افزایش و کاهش بازار دخالتی ندارد و بازار به صورت دستوری مدیریت نمی‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، «مجید عشقی» امروز (دوشنبه) در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه ملی، یکی از دغدغه‌های جدی حکمرانی اقتصادی را مربوط به حوزه بازار مالی مانند بورس، بیمه و بازار پول عنوان و تصریح کرد: به واسطه مشخصات بازار سرمایه لازم است به این موضوع توجه شود که حضور مردم در بازار به واسطه سیاست‌های اعمال شده از طریق دولت قبل پررنگ شده و شاهد بودیم که در یک روز بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در بازار اقدام به معامله کردند که کل تعداد سرمایه گذاران بسیاری از بورس‌های منطقه‌ای این عدد بوده است.

رییس سازمان بورس با اعلام اینکه سهام عدالت یکی از مفاهیمی است که خواسته یا ناخواسته بخش عمده‌ای از سهام مردم را در بر گرفته است، تاکید کرد: سازمان بورس در هیچ مقطعی در افزایش و کاهش بازار دخالتی ندارد و بازار به صورت دستوری مدیریت نمی‌شود. بازارگردان‌ها طبق دستورالعمل عمل می‌کنند و هیچ عملکردی را نمی‌توان به آنها تحمیل کرد.

وی اظهار داشت: بازار گردان‌ها یک هزار میلیارد تومان در بازار خرید داشتند و صندوق‌ها هم از منابع خوبی در بازار برخوردارند بنابر این زمانی که بازار برای مدتی در یک جهت حرکت می‌کند باید انتظار شناسایی سود را داشت.

عشقی ادامه داد: گزارش شرکت‌ها در فروردین ماه نشان دهنده اختلاف شدید آنها نسبت به سال گذشته بوده است.

رییس سازمان بورس گفت: برنامه مفصلی برای عرضه اولیه و راه اندازی صندوق‌های مختلف داریم. رسالت اصلی این است تا منابع در بازار سرمایه را به سمت فعالیت مولد ببریم اگر این اتفاق در سال ۹۹ افتاده بود، شاهد به بار نشستن فعالیت صنایع بودیم.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه مسیر خود را در پیش می‌گیرد، گفت: بخشی از منابع مورد نیاز صندوق‌های حمایتی بازار سهام نقد شده است. به همین دلیل اکنون منابع خوبی در اختیار صندوق‌ها قرار دارد. در سال ۱۴۰۰ گاهی منابع صندوق صفر می‌شد اما اکنون این‌ اتفاق دیگر رخ نمی‌دهد.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: سهامداران باید تمرکز بیشتری را در بازار برای انتخاب سهام داشته باشند. با توجه به نوسان شدید ایجاد شده در بازار باید گفت که اتفاق عجیبی در بازار رخ نداده و حتی اطلاعات منتشر شده از شرکت‌ها، عملکرد بسیار مطلوب آنها در چند وقت گذشته را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تحلیلگران با توجه به مسایل بنیادی اقدام به خرید و فروش در بازار می‌کنند، گفت: نوسان ذات بازار است و هیچ بازاری هیچ گاه نمی‌تواند به صورت دائمی رشد کند یا در مسیر نزول قرار بگیرد.

عشقی به سرمایه گذاری غیرمستقیم سهامداران در بازار تاکید کرد و گفت: انجام این نوع سرمایه گذاری در بازار، نیاز بازار سهام است و اکنون طبق برآوردهای انجام شده حجم‌ دارایی صندوق در سهام و نیز سبدهای اختصاصی با افزایش زیادی همراه بوده‌اند.

رییس سازمان بورس درباره وضعیت صندوق بازنشستگی تکمیلی نیز افزود: تا یک ماه آینده صندوق بازنشستگی تکمیلی را ارایه می‌کنیم و در تلاشیم که تا یک ماه آینده مجوز آن را صادر کنیم.

وی ادامه داد: امسال انرژی زیادی را برای تامین مالی طرح‌های کوچک و بزرگ گذاشتیم تا کمک کننده به رشد تولید باشیم.

کد خبر 63061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =