تولید محصولات دانش بنیان از برنج ایرانی کلید خورد

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت برنج مازندران از تولید محصولات دانش بنیان مانند سرکه و دوغ از برنج ایرانی خبر داد و گفت: این محصولات به کشورهایی مانند ترکیه، روسیه، سوریه و ... صادر می شود.

روح الله سلیمانی در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو و در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: در حوزه تامین برنج با کیفیت در ارقام متنوع فعالیت داریم و برندهای مختلفی را تحت پوشش داریم، ضمن آنکه در کنار تولید برنج نیز محصولات دانش بنیان این محصول را برای اولین بار که از مشتقات آن تولید می شود را به نمایش گذاشته ایم.

وی اظهار داشت: نمونه مشتقات برنج، دوغ برنج و سرکه است که البته برخی از آنها از سبوس برنج به دست می آید اما به دلیل آنکه ایران از واردکنندگان برنج محسوب می شود، صادرات آن در مواقع خاصی انجام می شود.

وی افزود: مجموعه ما جز اولین مجموعه های صادرات برنج به روسیه، سوریه، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس است و به دنبال آن هستیم که برنج ایرانی در داخل و خارج را برندسازی کنیم که البته کیفیت برنج ایرانی نیز در این حوزه مدنظر قرار می گیرد.

سلیمانی یکی از مشخصات برنج ایرانی را کیفیت آن و در عین حال تولید سنتی دانست و گفت: کشورهایی مانند پاکستان، تایلند و هندوستان بیشتر برنج صنعتی تولید می کند. ما در حمایت از تولیدکننده ایرانی همه بخش های مختلف را از تولید تا تحویل به خانوار را برنامه ریزی تجاری کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت برنج مازندران گفت: در حال حاضر محصولات دانش بنیان مانند دوغ و سرکه برنج، پنیر و شکلات صبحانه و همچنین پودر سبوس برنج را عرضه می کنیم.

به گفته وی، صادرات محصولات برنج ایرانی اعم از تولیدات مازندران و گیلان جز بهترین برنج ها در دنیا محسوب می شوند، همچنان که چای در استان گیلان نمونه است، محصولات برنج نیز باکیفیت محسوب می شود. در مازندران در بخش های فریدونکنار و آمل و ... برنج بسیار با کیفیتی دارد.

سلیمانی در خصوص تلاش برای متعادل سازی قیمت برنج در کشور، گفت: ما در تنظیم بازار برنج فعالیت داریم و برای کمک به کاهش قیمت برنج، در برخی ماه ها قیمت ها را ثابت نگه داشتیم. اگر شرایط فراهم شود، قیمت ها را متعادل تر خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت برنج مازندران به نیاز ۳ تا ۳.۳ میلیون تن برنج مصرفی در کشور طی سال اشاره کرد و افزود: درعین حال، میزان تولید برنج به صورت سالیانه در کشور ما حدود ۲ تا ۲.۲ میلیون تن است. در برخی سال ها که شرایط مناسب بوده، تولید اندکی بیشتر بوده است.

وی به نیاز وارداتی ۷۰۰ هزار تن تا یک میلیون تنی برنج در سال اشاره و تصریح کرد: البته بتازگی دولت برای برندسازی و معرفی برنج ایرانی به سمت صادرات حرکت کرده است. وزارت امور خارجه در زمینه معرفی برنج ایرانی در کنار بخش خصوصی در حال فعالیت است.

کد خبر 63110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =