تراکتورهای ایرانی در مزارع کشورهای خارجی

مسئول فنی و مشاور شرکت تراکتورسازی عمران سیرجان گفت: هرچند در حال حاضر تراکتورهای تولیدی ایران در مزارع برخی از کشورها نظیر ترکیه و افغانستان مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز برای افزایش تیراژ تولید نیاز به نقدینگی داریم.

سجاد کیانی در زمان برگزای نمایشگاه ایران اکسپو در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز درخصوص تاریخچه فعالیت این شرکت، افزود: تراکتورسازی عمران سیرجان از سال ۱۳۸۰ شروع به تولید تراکتورهای عمدتا سبک زراعی و باغی متناسب با نیازهای مختلف باغداران و کشاورزان کرد.

وی اظهار داشت: این شرکت همچنان در سطح مناسبی کار را دنبال و تراکتورهای متنوعی را تولید و عرضه می کند اما به علت موانع موجود بر سر راه تولید و برخی وابستگی ها در تامین قطعات خاص، به اجبار در برخی بخش ها نیاز به واردات داریم.

کیانی به موضوع تخصیص ارز و انتقال پول برای تامین قطعات خارجی به عنوان یک معضل یاد و تصریح کرد: در ماه های اخیر با توجه به اینکه وزارت کشاورزی از بانک مرکزی خواسته تا برای تامین ادوات کشاورزی، نوبت تخصیص ارز حذف شود تا شرکت ها بتوانند کالاها و قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه مشکل تامین ارز همچنان باقی است و ما برای تامین اقلام مورد نیاز باید در صف تخصیص ارز بمانیم، اظهار داشت: تراکتور یک محصول سرمایه ای است و برای کشاورزان هزینه های بالایی را دارد. این محصول سالیان متمادی با کمک وام های بانک کشاورزی تامین می شد، اما در دو سال گذشته امکان عرضه محصولات از طریق تسهیلات این بانک و سایر بانک ها حذف شده است.

مسئول فنی و مشاور شرکت تراکتور سازی عمران سیرجان افزود: به دلیل قیمت بالای محصولات این حوزه، عدم امکان استفاده از تسهیلات بانکی به مشکل دوم بعد از تخصیص ارز برای تولید تراکتور تبدیل شده است.

به گفته کیانی، همچنان که محصولات تولید می شود، به دلیل اینکه فعالیت شرکت در قالب خصوصی است، برای افزایش تیراژ با کمبود نقدینگی و منابع مورد نیاز برای تحقق این امر مواجه است.

وی در زمینه صادرات تراکتورهای تولیدی ایران، افزود: در این زمینه مراودات خوبی را با کشورهای همسایه برقرار کرده ایم و تا حدودی نیز این اتفاق افتاده و محصولات تولید شده در برخی کشورها مانند عراق، افغانستان، تاجیکستان به فروش رسیده و اخیرا نیز با روسیه مذاکراتی برای ارائه نمایندگی فروش انجام شده است.

کیانی با بیان اینکه قابلیت صادرات همچنان وجود دارد، مهم ترین مشکلات این حوزه را در تامین ارز و نقدینگی مورد نیاز دانست و گفت: این شرکت در حال حاضر نیاز بازار داخلی را تامین و به سمت صادرات حرکت کرده که البته برای تولید بیشتر نیاز به تخصیص به موقع ارز برای واردات برخی قطعات و در کنار آن رفع نارسایی های تامین نقدینگی و همچنین پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان برای خرید تراکتور دارد.

مسئول فنی و مشاور شرکت تراکتور سازی عمران سیرجان درباره قیمت تمام شده تولید تراکتور در مقایسه با تولیدات سایر کشورها، اظهار داشت: تولیدات برخی از کشورهای خارجی نه تنها از لحاظ قیمت بلکه از نظر کیفیت نیز توان رقابت با محصولات ایرانی را ندارند که همین امر سبب تمایل خریداران خارجی به خرید تراکتورهای داخلی شده است.

کد خبر 63177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =