خرید ارز صادرکننده و فروش آن به واردکننده ایده خوب و گره گشایی است

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: سیاست ارزی جدید بانک مرکزی مبنی بر خرید ارز صادرکننده و فروش آن به وارد کننده ایده خوب و گره گشایی است و با اجرایی شدن آن التهاب بازار فروکش خواهد شد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، یکی از عوامل موثر بر بازار ارز و ایجاد تلاطم در بازار مربوط به معاملات پشت خطی است. در همین راستا بانک مرکزی در ادامه سیاست‌های کنترلی خود تصمیم دارد خرید و فروش ارز را به طور مستقیم انجام دهد تا معاملات پشت خطی هم حذف شود.

روش کار در این سیاست جدید که توسط رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده به این صورت است که از این پس بانک مرکزی ارز را به طور مستقیم خرید و به طور مستقیم هم خواهد فروخت؛ بنابراین واسطه‌ها حذف می‌شوند تا بانک مرکزی اشراف اطلاعاتی برای تخصیص لازم را داشته باشد و سوءاستفاده‌ها از بین برود.

محمدرضا فرزین در دیدار بی‌واسطه با جمعی از صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان که به منظور بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی کشور، توضیح داد: از این پس بانک مرکزی ارزصادرکننده را به صورت مستقیم خریداری کرده وبعد هم از طریق بانک و صرافی‎ها با نرخ مشخص به واردکنندگان تخصیص می‌یابد تا واسطه و مشکلات حل شود و زمان را کوتاه کنیم و هزینه های اضافی را حذف کنیم.

به بیان دیگر ارزها به طور مستقیم از صادرکنندگان خریداری می شود و به صورت مستقیم هم به متقاضیان یعنی واردکنندگان به فروش می‌رسد تا پایانی باشد بر معاملات پشت خطی ارز و از گستره بازار ار قاچاق هم کم کند.

«محمد صادق مشایخ» کارشناس اقتصادی درباره سیاست جدید بانک مرکزی، گفت: چنانچه صادرکننده ارز خود را به بانک مرکزی بفروشد و واردکننده نیز از این محل مایحتاج خود را تامین کند اتفاق خوبی است و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید بانک مرکزی تمام توان خود را برای سیاست ارزی جدید به کار ببندد، چراکه این سیاست اقدامی فنی و اقتصادی است و با اجرایی شدن آن التهاب بازار فروکش خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به گستره وسیع صادرات در کشور گفت: با اجرایی شدن این سیاست جلوی قاچاق هم گرفته خواهد شد و نتایج مطلوب این سیاست زمانی آشکار خواهد شد که میزان صادرات، وزن و قیمت آن مشخص باشد.

کد خبر 63220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =