تسریع و تسهیل ورود منابع ارزی با افتتاح شعب بانکی خارجی در کشور

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه افتتاح شعب بانک‌های کشورهای همسایه به تسریع و تسهیل صادرات کمک می‌کند، با اشاره به آغاز به کار دومین بانک روسی در ایران، گفت: اکنون با روش‌های جدید همچون افتتاح بانک‌های خارجی منابع ارزی با هزینه کمتر و مدت زمانی کوتاهی وارد کشور می‌شود.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «علیرضا پیمان‌پاک» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت روز گذشته از آغاز به کار دومین بانک روسی وی.تی.بی در کشور خبر داد و اعلام کرد: این نخستین بانک روسی است که در کشور حضور مستقیم دارد و به کمک این بانک بخشی از درآمدهای ارزی از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت موثر خواهد بود.

زیرساخت حضور بانک روسی در کشور از سال گذشته و به منظور تسهیل روابط تجاری و بانکی بین دو کشور شروع شد. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی دی ماه سال گذشته با ایگور لویتین دستیار ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در بانک مرکزی ملاقات کرد.

فرزین در این دیدار از آمادگی بانک مرکزی برای توسعه مناسبات پولی و بانکی دو جانبه با روسیه و دیگر کشورهای دوست و همسایه خبر داد. در این دیدار دو طرف بر تقویت و توسعه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی، تجاری و به ویژه حوزه‌های پولی و بانکی فدراسیون روسیه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

«فاضل مریدی» کارشناس اقتصادی درباره راه‌اندازی دفتر وی.تی.بی در ایران، گفت: پیش از دهه ۸۰ شمسی و شروع تحریم بانک مرکزی، تقریباً صادرات و فروش نفت روال مشخصی داشت و در شرایطی که درآمدهای نفتی افزایش یافته بود به حساب‌های مشخص شرکت‌های ملی نفت ایران در خارج از کشور که مورد تایید بانک مرکزی بود، واریز می‌شده است.

وی ادامه داد: ارزهای حاصل از فروش نفت در کشورهای اروپایی و آمریکایی که به حساب‌های معینی واریز می‌شد، را برای واردات کالا و خدمات هزینه می‌کردیم، اما با تشدید تحریم‌ها در اواخر دهه ۸۰ روند کار تغییر کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: پس از شروع تحریم‌ها تمامی مسیرهای دریافت منابع ارزی که پیش از این شفاف بودند به مرور بسته شد و عملاً به استفاده از روش‌های دیگر برای مقابله با تحریم و دور زدن آن روی آوردیم.

وی بیان کرد: اگرچه روش‌های دور زدن تحریم مساله ارزی کشور را حل کرد و پول را به کشور بازمی‌گرداند اما آسیب‌هایی هم به دنبال داشت.

مریدی گفت: اقدام دولت برای افتتاح شعب بانک‌ها توسط کشورهای همسایه مسیر دریافت پول را تسهیل و کمک می‌کند از واسطه‌ها و لایه‌های مختلف ایجاد شده فاصله بگیریم و منابع ارزی با هزینه کمتر و مدت زمان کوتاهی به کشور بازمی‌گردد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسیرهای قبلی دریافت ارزهای صادراتی آسیب‌های زیای داشت، افزود: هم اکنون با روش‌های جدید و نوآورانه مثل افتتاح بانک‌ها، هزینه‌ها و آسیب‌ها را کاهش می‌دهیم.

وی تصریح کرد: افتتاح شعب بانک‌های کشورهای همسایه به تسریع و تسهیل صادرات نفتی و غیرنفتی کمک می‌کند و زمانی که سمت عرضه را تسهیل کنیم و ارز راحت‌تر وارد کشور شود، ثبات بر بازار ارز نیز حاکم می‌شود.

کد خبر 63347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =