پنجاه و یکمین جلسه اتحادیه پایاپای آسیایی آغاز شد

پنجاه و یکمین جلسه اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با حضور «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهور و «محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی ایران» در تهران آغاز شد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، در این جلسه «جمیل احمد» رییس کل بانک مرکزی پاکستان که ریاست اتحادیه را برعهده داشت ضمن واگذاری ریاست جلسه به «محمدرضا فرزین»، گفت: اتحادیه می‌تواند ایده‌های جدیدی ارائه دهد و امیدواریم بتوانیم از ارزهای جایگزین استفاده کنیم و این اقدام می‌تواند شرایط را برای صادرکنندگان و واردکنندگان تسهیل کند.

وی افزود: در شرایط موجود اقتصاد جهانی و روند اقتصادی زمان آن رسیده نقش بانک‌های مرکزی منطقه را فعال‌تر کنیم و اطمینان دارم می‌توانیم ابتکارات جدیدی در این زمینه داشته باشیم.

محمدرضا فرزین در آغاز اجلاس ضمن خوش آمد گویی به میهمانان گفت: در این جلسه علاوه بر حضور تمام کشورهای عضو چهار مهمان دیگر از روسیه، بلاروس، افغانستان و نماینده IDB نیز حضور دارند.

اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا به صورت دوره‌ای هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. در این نشست، گزارش عملکرد اتحادیه پایاپای آسیا در سال موردنظر توسط دبیرکل اتحادیه به اطلاع اعضای هیأت مدیره اتحادیه می‌رسد.

محور اصلی این اجلاس دلار زدایی و کاهش وابستگی به ارزهای تحت سلطه است؛ همچنین، گزارش‌های اقتصادی کشورهای عضو توسط رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو ارائه می‌شود؛ سپس، اعضای هیأت مدیره اتحادیه پیرامون رویدادهای اقتصادی بین‌المللی و دورنمای اتحادیه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

گفتنی است، در اجلاس سال جاری ضمن اصلاح اساسنامه اتحادیه به منظور تسهیل در پذیرش اعضای جدید، تعیین سبد جدید ارزی کشورهای اعضا به منظور تسویه مبادلات بدون نیاز به ارزهای یورو و دلار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

امکان‌سنجی و بکارگیری ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های برون‌مرزی و رونمایی از شبکه پیام رسان بین بانکی کشورهای عضو اتحادیه از دیگر دستورکار این اجلاس است.

خاطرنشان می‌سازد که در سال ۱۳۹۳ نیز بانک مرکزی ایران میزبان اجلاس هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا بود که در جزیره کیش برگزار شد.

کد خبر 63534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =