۱۵ کشور همسایه در سبد صادراتی ایران

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران در سال گذشته با تمامی ۱۵ کشور همسایه خود مبادلات تجاری داشته است، گفت: فروش کالا به ارمنستان ۱۴۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد چین با رقمی بالغ بر ۱۱۴۰ میلیون دلار و سهم ۳۱.۲۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی فروردین ماه صورت گرفت. همچنین عراق با ۶۰۹ میلیون دلار و سهم ۱۶.۷۱ درصدی؛ دومین مقصد صادراتی ایران بوده است.

برپایه این گزارش، ترکیه به عنوان سومین مقصد صادراتی ایران در نخستین ماه امسال بوده که ۵۵۰ میلیون دلار کالا به ارزش ۱۵.۱۰ درصد از کل صادرات به این کشور اختصاص یافت. امارات متحده عربی در فروردین ماه امسال ۳۲۰ میلیون دلار و هندوستان ۱۲۰ میلیون دلار کالا از تجار و بازرگانان ایرانی خریداری کردند.

مقایسه شرکای نخست تجاری ایران در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد که در نخستین ماه سال گذشته چین ۱۲۹۱ میلیون دلار کالا از تجار ایرانی خریداری کرد. هرچند در فروردین امسال، چینی ها ۱۵۱ میلیون دلار کالای کمتری نسبت به فروردین سال گذشته خریداری کردند، اما سهم صادراتی ایران در فروردین ماه ۱۴۰۱ به چین حدود ۳۵ درصد بوده که نسبت به حجم صادراتی مدت یادشده، حدود ۴ درصد بیشتر بود.

همچنین ترکیب شرکای تجاری ایران غیر از چین در فروردین ماه سال گذشته به غیر از چین، امارات، عراق، ترکیه و افغانستان بود. بدین ترتیب در ماه نخست امسال به نسبت ماه نخست سال گذشته، هندوستان جایگزین افغانستان در ترکیب ۵ شریک نخست تجاری ایران شده است.

جهش فروش کالاهای صادراتی ایران به همسایگان

سیدروح الله لطیفی سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بیان داشت: آمارها نشان می‌دهد در حوزه صادرات با کشورهای دورتر کاهش‌هایی را تجربه کرده‌ایم، اما ارقام صادرات و واردات فروردین ماه حاکی از رشد مبادلات با کشورهای همسایه است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ به تمام ۱۵ کشور همسایه صادرات و از ۱۴ کشور نیز واردات داشته‌ایم، این تعاملات با همه کشورهای هم مرز با ایران نشان می‌دهد کشور توجه ویژه و اراده واقعی برای همگرایی با همسایگان و حل مشکلات از طریق تصمیمات جمعی دارد.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: پاکستان با سیاست‌های اخیر دولت در مبادلات رشد قابل توجهی را تجربه کرده و در مناسبات مرزی نیز همکاری‌هایی رقم خورده است، زیرا در سال‌های اخیر مرزهای رسمی جدیدی گشایش یافته که دالان‌هایی برای افزایش تجارت دو کشور محسوب می‌شود.

لطیفی بیان داشت: با وجود تغییرات حاکمیتی سال‌های اخیر افغانستان نوساناتی در این بخش وجود داشت که از آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال روند رو به رشدی را تجربه می‌کنیم که شامل ۶ درصد در صادرات و ۱۱ درصد در واردات می‌شود.

به گفته وی، با وجود مشکلات و مباحث سیاسی موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان، اما حُسن همجواری موجب شده مسیر صعودی را در سال گذشته پیش و در یک ماهه امسال ۱۴ درصد افزایش تجارت با این کشور را تجربه کنیم که این آمار با ارمنستان به ۱۴۴ درصد رشد بدون توجه به سیاست‌های میان این دو کشور در فروردین ماه رسیده است.

کد خبر 63638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =