حذف دلار از مبادلات تجاری جدی شد

با تصمیمات اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی مبنی بر انجام تجارت با ارزهای محلی به جای دلار و ایجاد شبکه جدید تبادلات بانکی و کنار گذاشتن سوئیفت؛ گام مهمی در کنار گذاشتن دلار از مناسبات تجاری کشور با طرف های تجاری برداشته شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، چند روز پیش یک اجلاس مهم در تهران به میزبانی بانک مرکزی کشورمان برگزار شد که طی آن کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی تصمیمات مهمی برای پایان دادن به هژمونی دلار در مبادلات و مراودات اقتصادی اتخاذ کردند.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران که ریاست اجلاس را برعهده داشت، به اعضای اتحادیه شامل نمایندگان بانک‌های ایران، نپال، مالدیو، پاکستان، بنگلادش، میانمار، بوتان، سریلانکا و هند همراه شدند و اِلویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina)، رئیس بانک مرکزی روسیه نیز به‌ عنوان ناظر در این نشست عنوان کرد که باید مبادلات با ارزهای محلی جایگزین معاملات با دلار شود.

نشریه آمریکایی "فوربس"، طی روزهای اخیر در گزارشی به موضوع برقراری روابط بانک بین تهران و مسکو پرداخت و عنوان کرد که نزدیک شدن مناسبات بانکی ایران و روسیه و دلارزدایی از مناسبات دو طرف، باعث بروز نگرانی برای آمریکایی ها شده و ایران برای حذف دلار از مبادلات جدی است.

به نظر می رسد در صورتی که کشور بتواند با همکاری برخی کشورها مانند روسیه، بلاروس و ... به عنوان اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی، ارزهای محلی را جایگزین دلار در مناسبات کند، گام مهمی در دلارزدایی از اقتصاد ایران و خنثی سازی اثرات منفی دلار بر مناسبات تجاری کشور برداشته خواهد شد.

در عین حال، برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که با وجود واردات میلیارد دلاری اقتصاد ایران، حرف زدن از حذف دلار و دلارزدایی چندان دقیق و عملیاتی نیست.

موضوع مربوط به ایجاد و جایگزینی یک پیام رسان جدید بانکی با سوئیفت در تبادلات بانکی؛ موضوع مطرح مهم دیگر در اجلاس اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی بود که محسن کریمی معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران در این باره اظهار داشت: پیام‌رسان بین‌بانکی جایگزین سوئیفت تا یک ماه آینده برای استفاده اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: ایران صرافی جدیدی طراحی کرده که به اعضای بانک‌های اتحادیه پایاپای آسیایی پیام می‌دهد و امکان انتقال ارز بین آن‌ها را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این روش ارزان‌تر از سوئیفت خواهد بود.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار "اگزیم نیوز"، با اشاره به تضعیف تحریم های پولی و بانکی با راه اندازی بانک های روسی در ایران، گفت: یکی از مهم ترین محورهای تحریم های غرب علیه ایران؛ تحریم های بانکی بوده است و طی سال های گذشته بسیاری از بانک های خارجی از این تحریم ها علیه ما تبعیت کرده اند و محدودیت های فراوانی را برای تجار ایرانی بوجود آوردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: لذا گشایش های جدید اقتصادی در حال شکل گیری است. راه اندازی شعبه بانک VTB روسیه در ایران گام موثری در تضعیف تحریم تلقی می شود، زیرا موجب توسعه مبادلات ارزی و وساطت این قبیل بانک ها، باعث تسهیل مبادلات ارز حاصل از تجارت خواهد شد.

کریمی یادآور شد: انتظار می رود انعقاد توافقات پولی و بانکی با کشورهای بزرگ همسایه و شرکای اقتصادی کشور افزایش پیدا کند تا تجار ایرانی بتوانند به راحتی منابع ارزی خود را دریافت کنند.

کد خبر 63675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =