گام‌های پاکستان در مسیر دلارزدایی و تحکیم روابط با بازیگران مهم منطقه

علیرغم سنگ‌اندازی غرب در مسیر همکاری میان کشورهای منطقه و از طرفی تلاش آمریکایی‌ها برای سرایت جنگ سرد خود با چین به دیگر کشورها، پاکستان گام‌های دقیقی را برای تعمیق روابط با بازیگران مهم منطقه از جمله ایران و روسیه به ویژه حذف دلار در معادلات تجاری برمی دارد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، پایگاه خبری شبکه پاکستانی «سماء» در گزارش تحلیلی خود آورد که تحولات ژئوپلیتیک منطقه باعث شده تا اسلام‌آباد در یک موقعیت خاص قرار بگیرد، از یک طرف توسعه روابط با مسکو به ویژه در حوزه انرژی، تعامل نزدیک با جمهوری اسلامی ایران و از طرف دیگر افزایش همکاری‌های راهبردی با چین.

در این گزارش آمده است: تحولات منطقه‌ای مهر تاییدی بر این دیدگاه پاکستان است که منافع ملی در راس همه امور قرار دارد و برای این مهم توسعه روابط با بازیگران مهم منطقه شامل ایران، روسیه و چین بیش از پیش تقویت خواهد یافت.

سماءنیوز به برقراری خط دریایی میان پاکستان و روسیه اشاره کرد و افزود: اسلام‌آباد به فکر نیازهای مردم خود است و برای این هدف حاضر است تا به منابع آسان و مورد اطمینان برای تجارت مراجعه کند، توسعه همکاری‌ها با روسیه به ویژه واردات نفت از این کشور یکی از اهداف بلندمدت پاکستان است.

در این گزارش افزوده شد که پاکستان تمایلی به استفاده دلار در معادلات تجاری خود با روسیه و سایر کشورهای هم پیمان ندارد. بر همین اساس پاکستان با استفاده از ارزهای محلی یا ارز چین درصدد واردات سوخت و تجهیزات دفاعی از روسیه است و متقابلا مسکو نیز واردات صیفی جات، مرکبات، برنج و محصولات نساجی از پاکستان را در دستور کار قرار داده است.

این پایگاه خبری نوشت که کار بر روی تقویت تجارت منطقه‌ای به سرعت ادامه دارد که برای پاکستان یک گام خوشایند و موجب بهبود معیشت کشور خواهد شد. بر همین اساس دولت اسلام‌آباد توسعه تعاملات با تهران، مسکو و پکن را با جدیت پیگیری می‌کند.

وب سایت سماء به نقل از ناظران اقتصادی پاکستان نوشت که اسلام‌آباد با توازن در سیاست منطقه‌ای خود باید گام‌های استوار و محکم در مسیر تعمیق با شرکای مورد اطمینان در منطقه بردارد زیرا این موثرترین راهکار برای غلبه بر بحران اقتصادی پاکستان به حساب می‌آید.

در این گزارش با تاکید بر تاثیرات مثبت انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری ترکیه در روابط با روسیه و پاکستان، آمده است که دیدگاه دولت اردوغان درباره ارتباطات منطقه‌ای به گسترش تعاملات مشترک و دوجانبه با اسلام‌آباد و مسکو کمک می‌کند و همزمان نقش چین نیز برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و بالا بردن حجم مبادلات تجاری اخیرا بازارچه مشتر ک مرزی را به طور رسمی افتتاح کردند.

نخستین بازارچه مرزی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان و خط انتقال برق پولان-گبد روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جهموری اسلامی ایران و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.

سیاستمداران پاکستانی، کارشناسان اقتصادی و رسانه‌های این کشور با استقبال از گام‌های تهران و اسلام‌آباد در توسعه تجارت دوجانبه به ویژه حمایت از مراودات مرزی، بر لزوم بکارگیری از ارزهای محلی در تجارت دوجانبه و عدم وابستگی اسلام‌آباد به واردات از غرب تاکید کردند.

روزنامه پاکستانی «دنیا» دلارزدایی در تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران و انجام معاملات بازرگانی با ارزهای محلی را موثرترین راه برای بالابردن حجم تجارت مشترک دانست و به دولت اسلام‌آباد توصیه کرد که به جای وابستگی به واردات از غرب باید ظرفیت بازار ایران را جدی گرفت.

«زبیده جلال» و «حسن بلوچ» از نمایندگان مجلس ملی پاکستان متعلق به ایالت بلوچستان اخیرا طی گفت وگو با ایرنا با تاکید بر لزوم بکارگیری از ارزهای محلی در تجارت دوجانبه با ایران، تاکید کردند که روان‌سازی مراوادات مرزی و تسهیل همکاری‌های اقتصادی باید به دور از چالش دلار و بهره برداری از ظرفیت‌های متقابل به ویژه استفاده از ارزهای محلی یکدیگر انجام شود.

تحولات ماه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا و افزایش تمایل اعراب به سمت چین و کاهش وابستگی‌شان به آمریکا، افزایش گرایش کشورهای حوزه آمریکای لاتین به سمت روابط با چین و روسیه و اعلام خبر تمایل آرژانتین برای استفاده از ارز یوان در همکاری‌های تجاری با چین، تمایل برزیل به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی منطقه آمریکای لاتین به سمت افزایش همکاری‌ها با کشورهای بلوک شرق از جمله چین، تکاپوی قدرتهای نوظهور حوزه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به کنار گذاشتن دلار از معاملات تجاری و استفاده از ارزهای ملی یا یک ارز واحد، تلاش‌های جدی سازمان همکاری شانگهای برای دلار زدایی از همکاری‌های تجاری میان اعضا ... همگی حکایت از آن دارد که جهان تک قطبی و دوره سلطه دلار بر تجارت جهانی به پایان راه خود رسیده و نظم نوین جهانی با محوریت قدرتهای آسیایی و شرقی در حال شکل گیری است.

پاکستان طی سال‌های اخیر به ویژه از زمان آغاز طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) تحت فشار شدید دولت‌های غربی از آمریکا برای کاهش مناسبات تجاری و اقتصادی با پکن رقیب سرسخت واشنگتن قرار دارد، حال در این وضعیت اسلام‌آباد مصمم به حذف دلار از معاملات تجاری با پکن و مسکو، جهت روان‌سازی همکاری‌ها خود با این دو کشور است.

ابتکار سوآپ ارزی اخیرا از سوی رئیس شورای بازرگانی پاکستان در سازمان همکاری شانگهای مطرح شد که هدف آن کاهش فشار دلار آمریکا بر ارزهای ملی سایر کشورها و از همه مهم تر، استفاده بهتر کشورها از پتانسیل‌های متقابل در توسعه تجارت فی مابین می‌باشد.

کد خبر 63726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =