عزم دولت، دسترسی ایران به بازارهای جهانی را از امارات تسهیل کرده است

فعال اقتصادی تجارت با امارات با اشاره به عزم دولت برای توسعه روابط با امارات متحده عربی، از علاقه این کشور به سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و گفت: وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی متنوع در این کشور دسترسی ایران به بازارهای صادراتی جهانی را افزایش می‌دهد و می‌تواند راهکاری برای افزایش درآمدهای ارزی کشور باشد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، «فرشید فرزانگان» با اشاره به اینکه حجم تجارت رسمی ایران و امارات به صورت سالانه بالاتر از ۲۴ میلیارد دلار است،‌ اظهار داشت: این روند همچنان صعودی است و به با وجود تراز منفی تجاری به سمت توسعه تمایل دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تجارت دو کشور ضرب‌آهنگ یکسانی را طی کرده است،‌ افزود: صادرات ایران به امارات بیشتر مربوط به مواد اولیه شامل مواد معدنی، پتروشیمی و پلیمری است اما واردات از این کشور شامل وسایل الکترونیک، موبایل، دانه‌های روغنی و غلات است.

رییس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با تاکید بر اینکه روند صادرات محصولات کشاورزی به امارات افزایشی بوده است، گفت: اراده سیاسی دو کشور بر افزایش ارتباطات قرار دارد و در بخش خصوصی نیز ترددهای مهمی انجام شده است و علاقه تجار برای جهانی شدن از مسیر این کشور می‌گذرد.

فرزانگان با اشاره به وضعیت تجاری بسیار مطلوب دو کشور، تاکید کرد: امارات متحده عربی بازار سخت و پیچیده‌ای دارد و با وجود تفکر سودده بودن این مشتری خارجی اما در محصولاتی که ایران تامین کننده است شرکت‌های جهانی دیگر برای رقابت با ایران حضور دارند.

این فعال بازار امارات با بیان اینکه شرکت‌ها مشکلاتی در روند بازاریابی دارند که راهکارهای آن مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: ایران بازار تسهیل شده‌ای برای واردات از امارات دارد، اما این سهولت در محصولات ایرانی در بازار این کشور به دلیل شرکت‌های چینی و هندی با قیمت‌های متفاوت وجود ندارد که دسترسی به بازار را سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه امارات به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه دارند، گفت: فارغ از میزان مساعد بودن جذب سرمایه‌گذاری، امارات با توجه به ریشه‌های مشترک و حضور در یک منطقه مشترک به حضور در ایران علاقه دارند و ترددهای بسیاری در این زمینه انجام شده است.

فرزانگان با بیان اینکه ایران فضای بسیار مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی اماراتی دارد،‌ تاکید کرد: به دور از فضای سیاسی جهانی هر چه تفاهماتی بیشتر میان دو کشور شکل بگیرد شرایط بانکی و مالی فراهم شود می‌توان به حضور شرکت‌ها امیدوار بود.

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌های خصوصی امارات به دلیل تحریم‌ها علیه ایران نمی‌توانند تجارت خود را به سهولت انجام دهند، افزود: ایران شریک خوبی برای امارات محسوب می‌شود، زیرا از نظر انرژی،‌ نیروی انسانی و فضای تولید امکانات بسیاری را در اختیار دارد که می‌تواند با سرمایه‌گذاری مشترک تولیدات جهانی را صادر کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پیشرفته و سریع بودن زیرساخت‌های لجستیکی، حمل و نقلی، توسعه اقتصادی،‌ کشتیرانی و گمرکی امارات گفت: این شرایط می‌تواند به ایران برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی کمک کند و مسیر بازارهای دیگری را به روی باز کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه امضای موافقتنامه‌های در سطوح مختلف می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی دو کشور موثر باشد، تصریح کرد: این روند به صلح پایدار ایران و امارات کمک می‌کند و محکم‌تر بودن توافقات متضمن فضای امن اقتصادی بیشتر است.

فرزانگان با تاکید بر اینکه صدور بخشنامه‌های مختلف تزلزل بیشتری در تجارت با کشورهای جهان ایجاد می‌کند، اظهار داشت: فضای اقتصادی امارات و برابری نرخ ارز دلار و درهم در این کشور و تسهیل فضای درهم برای کسب و کارهای ایران تضمین بیشتری برای توسعه روابط دارد.

وی با بیان اینکه امضای موافقتنامه‌ها باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد تا برای ایران درآمد ارزی شایسته‌ای را ایجاد کند، گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فنی و مهندسی که در امارات با هزینه‌های بیشتری تولید می‌شود را می‌تواند با خدمات ارزنده‌تری به بازار این کشور ارائه دهد.

به گفته این فعال اقتصادی،‌ تجارت ایران و امارات در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲ میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته به ۲۶ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 63861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =