خشم قانونگذاران آمریکایی از افزایش فروش نفت ایران و طرحی برای توقف کمک به صادرات آن

دو قانونگذار آمریکایی در تداوم عصبانیت واشنگتن از افزایش فروش نفت ایران به رغم تحریم ها ، خشم خود را با ارائه طرحی ابراز کرده اند تا افرادی را که به دور زدن تحریم های یکجانبه آمریکا در زمینه صادرات نفت ایران کمک می کنند، تحریم کنند.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، مایک لالر و جرد موسکوویتز دو قانونگذار جمهوری خواه آمریکایی طرحی را ارائه کرده اند که به دنبال وضع تحریم های جدید علیه افرادی است که به ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا در زمینه صادرات نفت کمک می کنند.

پایگاه خبری جوئیش اینسایدر درباره این طرح نوشت: طرح «قانون توقف کمک به نفت ایران» به رئیس‌جمهور آمریکا دستور می‌دهد تا تحریم‌هایی را علیه گروهی از افراد و نهاد های خارجی که آگاهانه در کمک به صادرات نفت ایران مشارکت دارند، وضع کند. این نهادها و افراد می توانند شامل اپراتورهای بنادری که کشتی‌های تحریم شده ایران را می‌پذیرند، صاحبان پالایشگاه هایی که فرآورده های نفتی ایران را فرآوری می کنند یا هر فردی که به فروش نفت ایران کمک می کند، باشند.

در این طرح با تکرار ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران آمده است که تحریم‌ها شامل مسدود کردن اموال و ممنوعیت صدور روادید می‌شود و تا زمانی که ایران حمایت خود از تروریسم و برنامه‌های هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی و موشک‌های بالستیک را متوقف نکند، ادامه خواهند داشت.

به نوشته جوئیش اینسایدر، این طرح همچنین دولت آمریکا را ملزم می کند که به طور دوره ای در مورد صادرات نفت ایران، به ویژه در رابطه با صادرات به چین، به کنگره گزارش دهد و یک نسخه عادی از گزارش باید به صورت عمومی منتشر شود.

بر اساس این گزارش، لالر در بیانیه ای مدعی شد که این طرح به عنوان یک "پیام هشدار " به ایران و چین عمل می کند. وی تهران - پکن را بخشی از "محور جدید شرارت" با روسیه و کره شمالی توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، «هیثم الغیص» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با استقبال از بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی نفت خام گفته است: ایران توانست تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و همچنان در حال سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است؛ بنابراین می‌توان گفت ایران در اوپک بازیگری کلیدی و اساسی است.

«واشنگتن فری‌ بیکن» ۱۶ اردیبهشت ماه گزارش داد: دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به مسئولان اجازه توقیف کشتی‌هایی که نفت تحریم شده ایران را حمل می‌کند، نمی‌دهد.

به گزارش این تارنمای آمریکایی، وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که به دلیل «محدودیت های سیاستی» که توسط وزارت خزانه داری وضع شده، به مدت یک سال قادر به توقیف کشتی‌های حامل نفت تحریم شده نیست.

به گفته گروهی از قانونگذاران دو حزبی که سعی دارند در این رویکرد کارشکنی کنند، این امر به افزایش ۳۵ درصدی صادرات نفت ایران در سال گذشته کمک کرده است.

گروهی متشکل از ۱۲ سناتور تحت هدایت "جونی ارنست" از ایالت آیووا در ماه آوریل در نامه‌ای به بایدن نوشتند که تحریم های ایالات متحده باید تا کامل‌ترین حد قانون اجرا شود.

آنها با طرح ادعاهای واهی و ساختگی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این نامه افزودند از آنجایی که فروش نفت ایران همچنان افزایش می‌یابد ضروری است که واشنگتن از تمام دارایی‌های در دسترس دولت برای محدود کردن فعالیت های ایران استفاده نماید.

این گزارش که همزمان با سالگرد خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای منتشر شد، افزود که ایران از زمان روی کار آمدن دولت بایدن و کاهش تحریم‌ها نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار نفت فروخته است.

این سناتورها با اعتراف به دزدی آمریکا افزودند که از زمان فعال شدن برنامه دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران توسط آمریکا ضبط شده است.

سناتورها از بایدن خواسته اند تا به وزارت خزانه داری دستور دهد تا توقیف نفت ایران برای باقیمانده این سال مالی حمایت و تامین مالی می شود و توضیح دهد که چرا هیچ بودجه ای برای توقیف محموله های نفتی ایران که اجرای آشکار تحریم های ایران است وجود ندارد.

این در حالی است که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران ششم خرداد ماه در دیدار «هیثم الغیص» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تعامل سازنده اعضای این سازمان با یکدیگر را عاملی مهم در موفقیت عملکرد این سازمان بین‌المللی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری سازنده‌ای با این سازمان داشته و بنای ما تداوم و ارتقای سطح و تقویت این همکاری است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور ایران، فلسفه تشکیل سازمان اوپک را حمایت از حقوق تولیدکنندگان نفت و ممانعت از تبعیض علیه آنان عنوان کرد و اظهار داشت: امیدوارم سازمان اوپک در دوره جدید فعالیت بتواند التهابات را مهار و آرامش را بر بازار نفت حاکم کند.آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: برخی کشورهای غربی به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف در میان کشورهای عضو اوپک هستند تا از این طریق منافع خود را تامین کنند که در مقابل این اقدامات، اعضای اوپک باید با تقویت انسجام میان خود مانع تحقق این اهداف شوند.

«هیثم الغیص» دبیرکل سازمان اوپک نیز در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان اوپک همواره همکاری مفید، موثر و سازنده‌ای با این سازمان و اعضای آن داشته است، خاطرنشان کرد: ایران چه در سطح وزیر و چه در سطح فنی همواره در مسیر تقویت انسجام و اتحاد اعضای اوپک عمل کرده است.

دبیرکل اوپک با تشریح آخرین وضعیت بازار نفت گفت: امیدوارم با وحدت نظر میان اعضای اوپک و بهره‌مندی از حمایت‌ها و همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران بتوانیم آرامش را بر بازار حاکم کنیم.

کد خبر 63862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =