سهم آفریقا از سبد صادراتی ایران تنها ۲.۲ درصد!

با وجود صدور ۲.۴ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در سال گذشته به قاره آفریقا و تبادلات تجاری با ۱۵ کشور آفریقایی؛ اما سهم این قاره از کل ارزش صادراتی کشور تنها ۲.۲ درصد است. در عین حال، در نخستین ماه امسال میزان صادرات انجام شده به ۲۳ کشور در آفریقا معادل ۳۱.۴ میلیون دلار بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، یکی از اهداف اصلی صادرات غیرنفتی کشور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، قاره آفریقا است که در سیاست گذاری های دولت مورد توجهات ویژه قرار گرفت. در دولت های سابق، می توان گفت به نوعی از ظرفیت تبادلات تجاری با قاره آفریقا غفلت شده بود.

برپایه این گزارش، نگاهی به شرایط قاره آفریقا و کشورهای واقع در این منطقه از جهان نشان می دهد که جمعیت آفریقا تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر میزان فعلی خواهد رسید و این بازار بزرگ مصرفی ۲.۵ میلیارد نفری خواهد شد که فرصت های بسیاری را برای سودآوری و پایداری کسب و کارها ایجاد خواهد کرد.

رشد اقتصادی آفریقا تا دو سال آینده ۳.۴ درصد برآورد شده که در مقایسه با رشد ۱.۴ درصدی در اروپا، یک درصدی خاورمیانه و آسیای مرکزی و ۰.۶ درصدی آمریکای لاتین و کارائیب، نرخ رشد قابل توجهی است که باعث خواهد شد تا این منطقه از جهان در سال های آینده به بزرگترین بازار روبه رشد برای کالاها و خدمات مصرفی در جهان تبدیل شود.

صادرات ۲.۴ میلیون تن کالای غیرنفتی به آفریقا

توجه دولت سیزدهم به منطقه آفریقا در صادرات غیرنفتی باعث شده تا ۱۵ منطقه از آفریقا در سال ۱۴۰۱ به عنوان مقاصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور شناخته شود. آفریقای جنوبی در سال گذشته ۳۰۵ میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران خریداری کرد و در این بین، موزامبیک نیز ۱۹۱ میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران وارد کرد.

کشور غنا در سال گذشته ۱۶۵ میلیون دلار و سودان نیز ۱۴۳ میلیون دلار کالای ایرانی خریداری کرد. همچنین نیجریه، کنیا، ساحل عاج، تانزانیا، سومالی و تونس از جمله دیگر مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در سال ۱۴۰۱ بوده اند.

به طور کلی، در سال گذشته حدود ۲.۴ میلیون تن کالای غیرنفتی از ایران به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار به کشورهای آفریقایی صادر شد که البته تنها ۲.۲ درصد از کل ارزش صادرات ایران را تشکیل داد. در بین ۱۵ کشور عمده طرف تجاری ایران در قاره آفریقا، آفریقای جنوبی با ۲۵.۸ درصد، موزامبیک با ۱۶.۱ درصد، غنا با ۱۴ درصد، سودان با ۱۲.۱ درصد و نیجریه با ۱۱ درصد از ارزش کل صادرات ایران؛ عمده مقاصد تجاری کشورمان در سال گذشته بوده اند.

در بخش واردات از آفریقا نیز طی سال گذشته، حدود ۸۹.۹ هزار تن کالا به ارزش ۹۱.۸ میلیون دلار از قاره آفریقا وارد کشور شده که سهم آن از کل کالاهای وارداتی تنها ۰.۱۵ درصد بوده است. تانزانیا، کنیا، آفریقای جنوبی، غنا و سیشیل عمده مبادی ورودی کالای آفریقایی به کشور در سال ۱۴۰۱ بوده اند.

وضعیت مبادلات تجاری ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۲

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص تجارت ایران با کشورهای آفریقایی در فروردین ماه امسال اظهار داشت: در نخستین ماه سال جاری، ۷۱هزار و ۸۷ تن کالای ایرانی به ارزش ۳۱ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۳۴ دلار به ۲۳ کشور آفریقایی صادر شد و چهار هزار و ۳۲۹ تن کالا به ارزش پنج میلیون و ۸۷۹ هزار و ۴۸۲ دلار از ۹ کشور آفریقایی وارد کشور شده است.

سیدروح اله لطیفی گفت: بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی ایران به قاره آفریقا در فروردین ماه امسال محصولات آهنی و فولادی بوده است.

وی تاکید کرد: واردات ایران از آفریقا در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه ۹۸ درصد افزایش یافته و صادرات غیرنفتی به این قاره نیز با کاهش ۷۳ درصدی همراه بوده که توجه سیاستگذاران تجارت خارجی و فعالان این حوزه به رفع موانع صادرات به این بازار ۱.۳ میلیارد نفری سریعا باید مورد توجه قرار گیرد و روند روبه رشد صادرات به این قاره در دو سال اخیر نه تنها نباید متوقف شود، بلکه این بازار کشش خرید بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالاهای ایرانی را در سال دارد و باید در مسیر افزایش صادرات کالاهای کیفی تلاش بیشتری صورت گیرد.

کد خبر 63913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =