عدم حمل یکسره کالا به عراق موجب ایستایی بار در مرزهای کرمانشاه شده است

سرپرست حوزه نظارت گمرکات کرمانشاه، نبود حمل یکسره کالا به عراق در مرزهای استان را از مشکلات موجود بیان کرد و گفت: یکی از موارد کندی و ایستایی کالا در مرز، حمل و نقل کالا و عدم حمل یکسره آن تا مقصد در کشور مقابل است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، «علی‌اصغر عباس‌زاده» در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، راهکار رفع این مشکل را در برگزاری نشست های کاری بین مسوولان ارشد استان و طرف مقابل و امضاء تفاهم نامه های مشترک بین ۲ طرف عنوان کرد.

وی دیگر مشکل موجود در سر راه تجارت استان را در جزیره‌ای عمل کردن برخی دستگاه‌ها و نبود تعامل بین آنها ذکر کرد و گفت: روان‌سازی مبادلات تجاری استان در هم افزایی دستگاه‌های ذی‌ ربط در امر تجارت ضروری است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اولویت گمرک، روان‌سازی و عدم توقف خودروهای حامل کالا در مرز است، افزود: باتوجه به حجم بالای تردد کامیون در مرزهای استان، سرعت دهی و کاهش زمان دیپ زنی باک کامیون‌ها از سوی شرکت نفت موجب افزایش میزان مبادلات تجارت استان خواهد شد.

وی در راستای کاهش زمان توقف کامیون‌ها در مرز، خواستار ساماندهی و افزایش نیرو از سوی شرکت نفت در مرزهای پنج گانه (پرویزخان، خسروی، سومار، شوشمی و شیخ صله) استان کرمانشاه شد.

عباس‌زاده با اشاره به افزایش ساعت کاری نیروهای مرزبانی با هدف تسریع در روند انجام مبادلات تجاری خواستار افزایش ساعت کاری مرزبانی در مرزهای استان و همراهی بیش از پیش این نهاد با گمرک شد.

وی درباره دلایل عدم تعیین تکلیف پارکینگ شهرداری با گذشت بیش از چند ماه در مرز سومار، افزود: رسیدگی به این موضوع در تسریع روند مبادلات تجاری مرز سومار نقش زیادی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با حضور مدیرکل صمت، فرمانداری شهرستان های مرزی استان، نمایندگان دیگر دستگاه‌های اجرایی در امر تجارت و مدیر شرکت انبارهای عمومی برگزار شد، روند خدمات ارایه شده از سوی شرکت مذکور در مرزهای استان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این جلسه پس از بحث و بررسی پیرامون موارد مطرح شده، مصوب شد موضوع افزایش همگرایی و سطح همکاری و هم افزایی دستگاه‌ها در جلسات تخصصی‌تر و با حضور سازمان‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

دیگر مصوبه این جلسه، برگزاری جلسه در هفته آینده‌ در محل دفتر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، با حضور سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه، مدیر کل صمت و مدیر شرکت انبارهای عمومی در باره کم و کیف خدمات ارایه شده از سوی شرکت انبارهای عمومی در مرزهای استان کرمانشاه بود.

در خصوص افزایش ساعت کاری مرزبانی و تعامل و همراهی بیشتر این نهاد نیز مقرر شد جلسه ای با حضور، سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه، فرمانده مرزبانی استان و دبیر کارویژه مرز با حضور دیگر مسوولان مرتبط و فرمانداری ها بزودی تشکیل و تعیین تکلیف شود.

همچنین مقرر شد موضوع تعیین تکلیف پارکینگ شهرداری در مرز سومار از سوی مدیرکل صمت مورد بررسی قرار گیرد.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

کد خبر 64052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =