رشد ۱۰ درصدی بارش‌ها در کشور نسبت به سال گذشته

براساس گزارش جدید شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا ۱۹ خرداد نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است، البته در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۴ساله کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، پراکندی بارش در همه نقاط کشور در سال آبی جاری نشان از آن دارد که در حالی برخی مناطق با رشد بارش روبرو شده‌اند تعداد دیگری از نقاط کشور شاهد کاهش بارش هستند.

بر اساس گزارش تازه‌ای که شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر کرده است میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا ۱۹ خردادماه با ۲۰۲.۷ میلیمتر با رشد ۱۰ درصدی روبرو شده است.

در عین حال استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با دریافت ۷۸۲.۸ میلیمتر، استان چهارمحال و بختیاری با ۷۵۲ میلیمتر، گیلان ۷۰۸ میلیمتر، لرستان ۶۰۱.۷۶ و استان ۵۴۱.۴ میلی‌متر پربارش‌ترین مناطق کشور تا ۱۹ خردادماه بوده‌اند.

اما بارش‌های ایلام در مقام مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که ۲۱۲.۴ میلیمتر داشته از رشد ۱۵۵ درصدی بارش برخوردار شده که نشان می‌دهد بارش‌ها در این منطقه بسیار خوب بوده است.

وضعیت بارش در برخی مناطق هم بیانگر آن است که استان‌های خراسان رضوی با ۹۹.۲ میلیمتر، استان هرمزگان با ۹۶.۹، کرمان با ۹۳.۴ و سیستان و بلوچستان با ۶۰.۳ میلیمتر جزو استان‌های با کاهش بارش به‌حساب آمده‌اند.

بارش‌های استان هرمزگان دراین‌بین که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ خردادماه به ۹۶.۹ میلیمتر رسیده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۰۱.۴ میلیمتر بارش داشته شاهد بیشترین میزان کاهش یعنی ۵۲ درصد شده است.

مجموع بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا ۱۹ خردادماه که ۲۰۲.۷ میلیمتر است در مقام مقایسه با دوره بلندمدت ۵۴ساله که ۲۳۴.۴ میلیمتر بوده کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

آن‌طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده بارش‌ها در ۱۱ استان کشور ادامه خواهد داشت.

اما گزارش اخیر مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که تا ۲۹ خردادماه بارش‌ها بیشتر در حوضه آبریز گیلان ادامه خواهد یافت.

کد خبر 64074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =