رشد ۴۱۶ درصدی صادارت ایران به ونزوئلا/ ایجاد بازارهای جدید با سفر ریسی به آمریکای لاتین

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از رشد ۴۱۶ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به ونزوئلا در سال گذشته خبر داد و گفت: تجارت با کوبا باید مجددا بازبینی شود و امیدواریم ورود کالاهای ایرانی به نیکاراگوئه با سفر رییس جمهور آغاز شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، سیدروح اله لطیفی هم‌زمان با سفر رییس جمهور به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده که این میزان ۴۱۶ درصد نسبت به سال قبل‌تر افزایش داشته است، البته در این سال صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه نداشتیم.

وی افزود: واردات کشورمان از کشور ونزوئلا در سال ۱۴۰۱ حدود هشت تن به ارزش ۸۱۶ هزار دلار و از کشور کوبا حدود ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده، اما در ده سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده و از ایران نیز کالای غیرنفتی به این کشور صادر نشده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص تجارت ایران با ونزوئلا گفت: عمده کالاهای غیرنفتی صادراتی ایران به ونزوئلا، خودرو، لوازم یدکی و بدنه، محصولات شیلاتی، شیرینی و شکلات، رب گوجه‌فرنگی، روغن‌موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، شوینده‌ها، پوشاک، صنایع‌دستی، کاشی و سرامیک، انواع لوله و پروفیل، شیرآلات، ماشین‌آلات ریخته‌گری، تراکتور، تانکر، سرنگ و لوازم الکترونیکی بوده و واردات سال گذشته از این کشور به ایران اجزا و قطعات وسائط نقلیه هوایی و تجهیزات الکترونیکی بوده است.

ولی در دولت یازدهم مسیر کاهشی را در این امر شاهد بودیم تا جایی که در سال ۹۶ به ۳۶۳ هزار رسید

لطیفی بیان کرد صادرات ایران به ونزوئلا از زمان دولت نهم و دهم افزایش یافت و در سال ۹۲ به ۱۲۰ میلیون و ۶۲۶ هزار دلار رسید، ولی در دولت یازدهم مسیر کاهشی را در این امر شاهد بودیم تا جایی که در سال ۹۶ به ۳۶۳ هزار رسید، اما در سال پایانی دولت دوازدهم مجدداً به ۱۱۹ میلیون دلار رسید و در سال ۱۴۰۰ مجدداً با کاهش، ۲۳ میلیون دلار کالا صادر شد و در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱۶ درصدی به بیش از ۱۱۸ میلیون دلار رسید.

وی در خصوص تجارت با کوبا گفت: تا سال ۹۱ به صورت محدود اما سالانه کالای ایرانی به کوبا صادر می‌شد؛ اما از سال ۹۲ تا سال ۹۶ صادراتی به این کشور انجام نشده و فقط ۶۰ هزار دلار در سال ۹۷ صادرات صورت گرفته و مجدداً بعد از آن تا کنون صادراتی به کوبا اتفاق نیفتاده، اما واردات از کوبا که عمدتاً دارو و تجهیزات پزشکی است در سال‌های مختلف انجام شده که بالاترین میزان آن در ۱۲ سال گذشته در سال ۹۷ با ۶۰ هزار تن به ۲۱ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار رسیده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص تجارت با نیکاراگوئه گفت: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه واردات کالا و صادراتی (غیرنفتی) در یک دهه گذشته با نیکاراگوئه نداشته که امیدواریم با سفر رییس جمهور به این کشور شاهد آغاز تعامل تجاری با نیکاراگوئه باشیم .

لطیفی گفت: در چارچوب سیاست ورود یا توسعه روابط تجاری و اقتصادی دولت سیزدهم به بازارهای بکر و جدید، منطقه‌ای و بین‌المللی همراه با رویکرد چند جانبه گرایی، سفر جناب آقای رییسی به آمریکای لاتین با برنامه‌ها و گفتگوهای مدنظر، می‌تواند علاوه بر دستاوردهای سیاسی، در توسعه روابط تجاری و اقتصادی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش سازنده‌ای ایفا کند.

کد خبر 64110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =