جزئیات تغییرات شاخص تولید و فروش شرکت‌های بورسی

اطلاعات مربوط به وضعیت شاخص تولید و فروش شرکت‌های بورسی در نخستین ماه امسال منتشر شد که نشان می‌دهد در برخی حوزه‌ها مانند خودرو و قطعات، در این ماه در بخش فروش و تولید، رشد منفی اتفاق افتاده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، بررسی جدیدترین گزارش پایش بخش خقیقی اقتصاد ایران که حاوی اطلاعات فروردین ماه شرکت های صنعتی است نشان می دهد که در فروردین ماه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۳.۸ و ۴.۷ درصدی مواجه شده است، اما نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش رشد منفی ۱۴.۲ و ۳۴.۹ درصدی داشته است، که مطابق انتظارات حاکی از کاهش فعالیت های بخش صنعت در تعطیلات فروردین ماه است.

طبق روال دوره ای، در فروردین ماه بیشتر رشته فعالیت های بخش صنعت با کاهش شاخص روبرو بوده اند. همچنین شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۲۰.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱۲.۸ درصدی مواجه شده است.

در این ماه، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۴۰.۱ درصدی داشته است. شاخص تولید و فروش رشته فعالیت فلزات پایه نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز رشد منفی ۷.۸ و ۲.۱ درصدی داشته است.

در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ میانگین ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی رشد مثبت ۱.۵ درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه به نقطه با کاهش نسبت به ماه قبل، به ۲۰.۷ درصد رسیده است.

گفتنی است، میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۲.۸ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، ۴۲.۵ درصد افزایش نشان می دهد.

بررسی جزئیات بیشتر شاخص تولید و فروش فعالیت های صنعتی و معدنی بورسی در فروردین ماه سال جاری حاکی است که رشد شاخص تولید بخش صنعت در این ماه ۱۴.۲ درصد کاهش داشته و این کاهش در شاخص فروش نسبت به ماه قبل به میزان ۳۴.۹ درصد بوده که البته رشد این بخش نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴.۷ درصد مثبت بوده است.

رشد شاخص تولید خودرو و قطعات در فروردین امسال به نسبت ماه قبل ۳۳.۱ درصد کاهش داشته، اما رشد این بخش نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۰.۱ درصد مثبت بود. در شاخص فروش خودرو و قطعات نیز رشد نسبت به ماه قبل ۱۸.۲ درصد منفی بوده، اما در این بخش نیز رشد سالانه ۳.۳ درصد مثبت بود.

جزئیات تغییرات شاخص تولید و فروش شرکت‌های بورسی

کد خبر 64114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =