محدودیت خرید نفت و میعانات گازی از بورس انرژی کاهش یافت

محدودیت اندازه معاملاتی ابزار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی براساس درخواست کارگروه سبدگردانی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و مصوبه هیات مدیره بورس انرژی ایران، کاهش یافت.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از سازمان بورس، ۲۰ خرداد ماه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در نامه‌ای به بورس انرژی ایران خواستار کاهش حداقل اندازه معاملاتی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی شد.

نامه‌ای که در نهایت منجر به کاهش حداقل حجم خرید گواهی سپرده نفت خام سنگین و میعانات گازی از ۱۰۰۰ گواهی به ۱۰ گواهی (معادل ۱۰ بشکه) شد.

متن کامل نامه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به شرح زیر است:

حسب بررسی کارگروه سبدگردانی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و آسیب‌شناسی صورت گرفته در مورد معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات به عنوان یک ابزار جدید بازار سرمایه و تنها ابزار ارزی موجود در بازار موارد ذیل جهت توجه آن شرکت محترم ارسال می‌شود.

۱. تجربه اختصاص یک ابزار به سبدهای سرمایه‌گذاری تجربه‌ای جدید و مناسب جهت بسط فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و هدایت سرمایه‌گذاران حقیقی به سمت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم است.

کارگروه سبدگردانی کانون با قدردانی از این ابتکار بر این نکته تاکید دارد که شرکت‌های سبدگردانی از هر تلاشی برای توسعه این ابزار و ابزارهای بعدی در این چارچوب دریغ نکرده و در این مسیر تمام تلاش خود را برای توسعه این ابزار به کار خواهد گرفت.

۲. از دیدگاه کارگروه سبدگردانی کانون با توجه به اینکه تخصیص ابزار گواهی سپرده نفت خام و میعانات به سبد اشخاص حقیقی در حال حاضر با محدودیت قابل ملاحظه‌ای به لحاظ اندازه این قراردادها مواجه است و اندازه معاملاتی هزار بشکه، ارزشی معادل ۶۵ هزار دلار حدود ۲۵ میلیارد ریال بوده و از ارزش متوسط سبدهای اشخاص حقیقی بیشتر است؛ بنابراین جهت فراگیر شدن این ابزار و حضور آن در پرتفوی سرمایه‌گذاری سبدگردان‌ها پیشنهاد می‌شود اندازه معاملاتی این ابزار از ۱۰۰۰ گواهی به یک گواهی کاهش یابد.

امید است با لحاظ درخواست کارگروه سبدگردانی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در کاهش حداقل اندازه معاملاتی گواهی نفت خام و میعانات گازی، شاهد بسط و توسعه استفاده از این ابزار در بازار سرمایه باشیم.

محدودیت خرید نفت و میعانات گازی از بورس انرژی کاهش یافت

بورس انرژی ایران نیز در پاسخی به نامه مذکور طی مصوبه‌ای در هیات مدیره این شرکت محدودیت اندازه معاملاتی را از یک‌هزار بشکه به ۱۰ بشکه کاهش داد.

متن کامل نامه بورس انرژی ایران به شرح زیر است:

در پاسخ به نامه شماره ۱۴۵۲/ک/۴۰۲ به تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ جنابعالی با موضوع درخواست اصلاح حداقل میزان معامله شرکت‌های سبدگردان در معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین و میعانات گازی، به استحضار می‌رساند موضوع در جلسه به تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ هیأت مدیره بورس انرژی ایران مطرح و مقرر شد کلیه دارندگان کد PRX اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی امکان معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین و میعانات گازی را با خرید حداقل ۱۰ گواهی (معادل ۱۰ بشکه) داشته باشند.

بنابراین خواهشمند است دستور فرمائید موضوع به نحو مناسب به شرکت‌های سبدگردان عضو آن کانون اطلاع‌رسانی شود.

همچنین این بورس آمادگی دارد با هماهنگی آن کانون نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی و هم‌اندیشی متناسب با معاملات گواهی سپرده حامل‌های انرژی برای اعضای آن کانون اقدام کند.

کد خبر 64119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =