کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی در سودآوری شرکت‌های بورسی تاثیری ندارد

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد تاثیر ریزش نرخ ارز در بازار آزاد غیر رسمی، گفت: نرخ ارز در بازار آزاد در سودآوری و صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی لحاظ نمی‌شود و مبنای شناسایی درآمد ارزی حاصل از فروش در نمادهای صادراتی‌محور بازار سهام بیش از ۴۰ هزار تومان نیست.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «سیاوش وکیلی» امروز (سه‌شنبه) در رابطه با افزایش هیجانات منفی در بازار سرمایه و نوسان اخیر بازار بازار، اظهار داشت: پس از برگزاری موفق پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی و استقبال کم سابقه فعالان بازار از آن، شروع معاملات هفته سوم خرداد ماه با افت قابل توجه شاخص کل و کاهش معنی‌دار حجم معاملات همراه بود که موجب تعجب بسیاری از سرمایه‌گذاران شد، مسئله‌ای که دلایل آن را می‌توان کاهش نرخ ارز در بازار آزاد غیر رسمی دانست.

وی افزود: در بحث کاهش نرخ آزاد ارز باید به این موضوع توجه کرد که اکنون مبنای شناسایی درآمد ارزی حاصل از فروش در نمادهای صادراتی‌محور بیش از ۴۰ هزار تومان نیست.

وکیلی با بیان اینکه درآمد شرکت‌ها بر مبنای نرخ دلار در بازار آزاد غیررسمی تعیین نمی‌شود، گفت: کاهش نرخ ارز در بازار آزاد غیررسمی تأثیری بر درآمد این صنایع بورسی نداشته و تحلیل کاهش نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران ناشی از کاهش نرخ ارز بازار آزاد غیررسمی هم موضوعیتی و تاثیری در سودآوری شرکت‌ها ندارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: از سوی دیگر با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد غیررسمی، عملاً بهای تمام شده کالاهای وارداتی کاهش یافته و به مرور موجب سودآوری صنایع ریالی محور و وارداتی از جمله خودرویی‌ها، دارویی و بانکی خواهد شد.

وی گفت: متأسفانه سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری ضمن متوقف‌سازی عرضه خودرو در بورس کالا، موجب زیان‌سازی خودروسازان براساس گزارشات منتشره در کدال شد.

وکیلی تاکید کرد: اکنون وزن ارزش بازار نمادهای خودرویی در تابلوی معاملات کمتر از ۵ درصد است، در همین راستا منطق اقتصادی حکم می‌کند که بازار راه خود را از نمادهای خودرویی جدا و به سایر گروه‌ها توجه کند.

این کارشناس ارشد بازار سهام در پایان گفت: سهامداران باید بر ارزندگی بازار و تحلیل‌های بنیادی توجه بیشتری کرده و شتاب‌زده نسبت به فروش سهام اقدام نکنند، زیرا در این صورت بازدهی مورد انتظار خود را به دست نیاورده و متضرر خواهند شد.

کد خبر 64144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =