عراق تا ۱۰ سال آینده بزرگ‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری در منطقه/ نگاه بلندمدت به بازار عراق

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه عراق تا ۱۰ سال آینده بزرگ‌ترین کشور در منطقه برای سرمایه‌گذاری خواهد بود، گفت: مسئولان عراقی معتقدند که نباید فقط واردکننده باشند، بنابراین راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشترک در برقراری روابط تجاری با این کشور باید در نظر گرفته شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، یحیی آل‌اسحاق در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری توسعه روابط دوجانبه ایران و عراق، اظهار کرد: از نتایج مهم دیپلماسی اقتصادی حضور ایران در اجلاس شانگهای بوده و همچنین به زودی حضور در بریکس محقق خواهد شد و اقداماتی از جمله رابطه ایران با عربستان و یا رابطه با کشور مصر و کشورهای عربی است، اما تحقق تمام اهداف دیپلماسی اقتصادی نیازمند اقدامات عملیاتی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران نزد عراق، گفت: وزیر اقتصاد نیز روز گذشته اعلام کرد که امکان استفاده از دارایی‌های بلوکه شده محتمل است. سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم و این میزان صادرات قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری توسعه روابط دوجانبه ایران و عراق قدم‌های خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور برداشته، اما لازمه استفاده از آن رصد کردن و تصمیم‌گیری به موقع در سیاست‌ها است، اظهار کرد: آتیه روابط ایران و عراق بسیار روشن است. زیرا شرایط و اقتضائات و ظرفیت‌هایی دو کشور و فضایی که در عراق و منطقه حاکم است و همچنین امکانات مالی کشور عراق بیانگر این موضوع است که روابط ایران و عراق در مجموع دارای مزیت است.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تا ۱۰ سال آینده عراق بزرگ‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری در این منطقه به شمار می‌رود و کسانی که برای حضور در این کشور اقدام می‌کنند، برنده هستند. هر چقدر شرایط عراق آرام‌تر باشد رقبای جهانی ما در این منطقه بیشتر وارد می‌شوند، بنابراین اکنون فرصت خوبی برای حضور ایران در عراق است. البته‌ باید کمی برای این حضور ریسک کرد.

وی با بیان اینکه ‌مسئولان عراقی معتقدند که نباید فقط واردکننده باشند، گفت: راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشترک در برقراری روابط تجاری با این کشور باید در نظر گرفته شود و باید به بازار عراق نگاه بلندمدت داشت تا این بازار را از دست ندهیم. آثار روابط ایران و عراق فقط اقتصادی نیست و نتایج آن در امنیت ملی و روابط بین‌المللی نیز نمود خواهد داشت بنابراین می‌شود با دید ملی و بلندمدت به بازار عراق نگاه کرد.

کد خبر 64183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =