نیازمند تشکیل وزارت بازرگانی قوی هستیم

رئیس کمیسیون صنایع غذایی و کشاورزی اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه نیازمند تشکیل وزارت بازرگانی قوی و با اختیارات کافی هستیم، گفت: وزارت بازرگانی می تواند به آشفتگی در بازارهای داخلی پایان دهد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار"اگزیم نیوز"، موضوع تفکیک بخش بازرگانی از صنعت و معدن و تشکیل وزارت بازرگانی توسط دولت با تنظیم لایحه ای به مجلس ارائه شده است.

۱۲ سال پیش و در سال ۱۳۹۰ با ادغام این بخش در حوزه صنعت، وزارت صمت تشکیل و شروع به فعالیت کرد. در آن زمان، دولت وقت کوچک سازی دولت و چابک سازی امور را هدف اصلی ادغام بخش بازرگانی در صنعت و معدن اعلام و عنوان کرد که با این کار و تجمیع امور در یک وزارتخانه، تصمیم گیری ها یکپارچه و هدفمند خواهد شد.

اما حالا پس از گذشت یک دهه، نتیجه معکوس شده و نه تنها تصمیم گیری ها هدفمند و یکپارچه و کارآمدتر نشد، بلکه زیرمجموعه های دولتی نیز مرتبا بزرگتر و بزرگتر شدند و خبری از چابک سازی نیز نشد.

حال تصمیم به بازگشت مصوبه ۱۲ سال پیش مجلس وقت گرفته شد و دولت با استدلال های جدید به دنبال تفکیک دوباره بخش بازرگانی از وزارت صمت و تشکیل دوباره وزارت بازرگانی است و عنوان می شود که اهداف قبلی محقق نشده و بخش بازرگانی و تصدی امور این بخش به حاشیه رانده شده است.

ارسلان قاسمی در گفتگو با خبرنگار "اگزیم نیوز"، با اشاره به اینکه تجارت داخلی و بین الملل باید در وزارت بازرگانی تجمیع شود، گفت: ایجاد وزارت بازرگانی در دولت امر مهم و لازمی است، اما با اختیاراتی فراتر از آنچه در لایحه عنوان شده است باید دنبال شود.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی و کشاورزی اتاق تعاون ایران اظهار داشت: باید وزارتخانه قدرتمندی تشکیل شود تا بتواند در امور داخلی و خارجی سیاست گذاری کند.

قاسمی تصریح کرد: اگر بنا داریم شعار «مهار تورم، رشد تولید» محقق شود، لازم است به فکر رونق بازار در ابعاد مختلف باشیم.

وی افزود: وزارت بازرگانی باید از ابزارهای مختلف برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی برخوردار باشد، تا بتواند به رشد تولید و تقویت امنیت غذایی و بنیه اقتصادی کمک کند.

این مقام مسئول در اتاق تعاون ایران گفت: اولین شاخص وزیر بازرگانی نیز هماهنگی کامل با تیم اقتصادی دولت است و چون وزیر بخش خصوصی است، باید به تولیدکنندگان و بخش های غیردولتی توجه ویژه ای داشته باشد.

به گفته قاسمی، به طور حتم با ایجاد وزارت بازرگانی مستقل در دولت، از تنش های بازارهای داخلی جلوگیری شده و رفع مشکلات و موانع تولید به توسعه صادرات نیز کمک خواهد کرد. در نتیجه می توان به سمت مهار تورم، رشد تولید و ایجاد توسعه پایدار حرکت کرد.

کد خبر 64197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =