جهش تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات در دولت سیزدهم/ سرمایه‌گذاری معطل مذاکرات نماند

رشد ۷.۷ درصدی تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین آلات در سال ۱۴۰۱، نشانه‌ای از احیای اقتصاد کشور به ویژه در بخش‌های صنعتی و همچنین کمرنگ شدن تحریم در حوزه دسترسی کشور به ماشین آلات تولید به شمار می‌رود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز از ایرنا، گزارش رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ بتازگی منتشر شد. مرکز آمار در این گزارش، رشد اقتصاد کشور در سال گذشته را معادل ۴.۸ درصد اعلام کرد که دقیقا مشابه رشد سال گذشته بود. نمودار زیر جزئیات رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

جهش تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات در دولت سیزدهم/ سرمایه‌گذاری معطل مذاکرات نماند

رشد ۴.۸ درصدی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ با وجود تداوم تحریم‌ها، نشان داد دولت سیزدهم اقتصاد کشور را معطل مذاکرات نکرده و اقتصاد ایران بدون توجه به تحریم، مسیر رشد خود را پیش گرفته و در این مسیر حرکت می‌کند. در گزارش رشد اقتصادی مرکز آمار اما نکات حائز اهمیت دیگری هم بود.

احیای تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم

یکی از مهمترین اجزای گزارش رشد اقتصادی اما، ارقام مربوط به رشد تشکیل سرمایه است. تشکیل سرمایه ثابت که در دولت قبل سقوط شدید را تجربه کرده بود، طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی در این دوره روند رو به رشد خود را از سر گرفته است. نمودار زیر، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

جهش تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات در دولت سیزدهم/ سرمایه‌گذاری معطل مذاکرات نماند

همانطور که پیداست، تشکیل سرمایه در سال‌های پایانی دولت قبل روند نزولی به خود گرفته بود. کاهش مداوم تشکیل سرمایه در دولت گذشته، باعث فرسایش شدید توان اقتصاد کشور برای دستیابی به نرخ‌های رشد بالا شد. در چنین شرایطی دولت سیزدهم توانست روند رو به اضمحلال تشکیل سرمایه را معکوس کرده و این شاخص حیاتی اقتصاد را به مسیر رشد بازگرداند. چنانچه نرخ رشد تشکیل سرمایه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۴.۱ و ۲.۱ درصد شد. با این حال بررسی دقیق تر این شاخص، نکات جالبی از تحولات تشکیل سرمایه طی سال‌های اخیر ارائه می‌دهد.

جهش تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات کشور طی چهار سال اخیر به شرح زیر بوده است.

جهش تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات در دولت سیزدهم/ سرمایه‌گذاری معطل مذاکرات نماند

ارقام نمودار فوق دو تصویر کاملا متضاد از وضعیت تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات را طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد. در حالی که رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات در دولت قبل روندی شدیدا نزولی را تجربه می‌کرد، در دوره جدید این روند کاملا معکوس شده و رشد فزاینده را تجربه می‌کند.

بررسی روند نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات از آن جهت مهم است که این شاخص معیار مهمی در سنجش رونق اقتصادی به ویژه در بخش‌های مختلف صنعت است؛ چنانکه طبق گزارش مرکز آمار، بخش‌های صنعتی کشور همچون «استخراج نفت و گاز» و «صنعت» دو موتور اصلی رشد اقتصاد در سال گذشته بودند.

از سوی دیگر یکی از مهمترین اثرات تحریم، افت شدید تشکیل سرمایه در ماشین آلات به دلیل محدود شدن دسترسی کشور به ماشین آلات تولید است. با این حال رشد چشمگیر تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات، نشانه‌ای دیگر از کاهش محسوس تاثیر تحریم‌ها در دوره جدید به شمار می‌رود.

کد خبر 64275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =