بنادر پارسیان و دمام، سکوهایی نزدیک برای تجار ایران و عربستان

نگاهی اجمالی به تحولات اخیر در خاورمیانه و نگاه ویژه دولت سیزدهم به تقویت روابط بین‌المللی با اولویت کشورهای منطقه، به ویژه روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان نشان دهنده از سرگیری و شتاب تعاملات اقتصادی و تجاری ۲ کشور بعد از گذشت هفت سال است. بنابراین ببینیم منطقه ویژه پارسیان در کجای این تعاملات فرصت نقش‌آفرینی دارد؟

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، با توجه به تحولات اخیر در خاورمیانه به ویژه بهبود روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عربستان به نظر می‌رسد در آینده‌ای بسیار نزدیک تعاملات اقتصادی ۲ کشور بعد از گذشت هفت سال رکود، با سرعت بالایی از سر گرفته شود؛ از همین رو با توجه به قرار گرفتن بندر منطقه ویژه پارسیان در ناحیه‌ای راهبردی به عنوان نزدیک‌ترین نقطه مکانی برای حمل و نقل دریایی به مقصد بندر ملک عبدالعزیز در شهر دمام عربستان، فرصت فوق العاده‌ای را برای افزایش صادرات مواد معدنی، محصولات پتروشیمی و سایر محصولات ایجاد کرده است.

حمیدرضا بندگان کارشناس ارشد حقوق تجارت بین‌الملل و مشاور اجرایی مدیرعامل منطقه ویژه انرژی‌بَر پارسیان به تحلیل این موضوع پرداخته است.

مروری بر طرح و ایده این کارشناس ارشد حقوق تجارت بین‌الملل می‌تواند نقطه آغازی بر تصمیم‌گیری متولیان حوزه اقتصادی کشور برای ایجاد یک منطقه ویژه مشترک معدنی - پتروشیمی بین ایران و عربستان در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان استان هرمزگان باشد.

بندگان معتقد است: با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مشترک معدنی - پتروشیمی بین بندر پارسیان و بندر دمام می‌توان شاهد تحولات چشمگیری در زمینه صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه باشیم.

به گفته وی؛ بندر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در مجاورت عسلویه و در غرب استان هرمزگان با زیرساخت‌هایی همچون تسهیلات بندری، جاده، برق، فیبر نوری، گاز و فاصله ۲۵ کیلومتری تا فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه واقع شده است و فاصله تقریبی ۱۶۵ مایلی این بندر تا بندر ملک عبدالعزیز شهر دمام عربستان صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه حمل کالا نسبت به صادرات از بندرهای شهید رجایی و بندر امام خواهد داشت.

وی افزود: همچنین عمق بیش از ۱۵ متری اسکله‌های بندر منطقه ویژه پارسیان امکان پهلوگیری انواع کشتی‌های تجاری را فراهم آورده که این خود، یک مزیت مهم به شمار می‌رود.

مشاور اجرایی مدیرعامل منطقه ویژه انرژی‌بَر پارسیان اظهار داشت: با بررسی‌های بعمل آمده، رویکرد کلان اقتصادی عربستان که مبنای سیاستگذاری‌های کلان دیپلماسی اقتصادی این کشور است و عمدتاً از طریق کاهش وابستگی به نفت، توسعه منابع درآمدی جایگزین و افزایش مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد طراحی شده است.

وی گفت: این نکته نیز حائز اهمیت است که شورای همکاری خلیج فارس همچنان در کانون دیپلماسی اقتصادی عربستان واقع شده و این کشور از مسیر شورای همکاری، مذاکرات آزادسازی تجاری را به پیش می‌برد و این می‌تواند مولفه خوبی برای اقتصاد ایران نیز باشد.

بندگان ادامه داد: از سوی دیگر عربستان در سال‌های اخیر در خصوص جذب سرمایه خارجی و همچنین سرمایه گذاری در سایر کشورها اقدامات خوبی را انجام داده است که در زمینه توسعه زنجیره ارزش در منطقه ویژه پارسیان می‌توان از فرصت سرمایه‌گذاری عربستان بهره‌مند شد.

وی گفت: براساس تحقیقات بعمل آمده؛ عمده واردات عربستان شامل ماشین‌آلات، تجهیزات مکانیکی و برقی، کشتی و قایق، سازه‌های دریایی، دارو، آهن، فولاد، سوخت معدنی و روغن‌های معدنی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری، سنگ‌ها و مواد پلاستیکی است و از این رو توجه ویژه و تمرکز در حوزه‌های معدنی، فولادی و پتروشیمی می تواند در زمینه صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه پارسیان یکی از مهمترین رویدادهای حاصل از بهبود روابط ایران و عربستان تلقی شود.

کارشناس ارشد حقوق تجارت بین‌الملل اضافه کرد: همچنین از آنجا که عربستان به منظور حمایت از صادرات، بانک صادرات و واردات عربستان (EXIM ) را ایجاد کرده است که در سال ۲۰۲۰ با سرمایه ۳۰ میلیارد ریال سعودی برای تقویت صادرات و حمایت از پروژه‌های صنعتی و معدنی عملیاتی شد، می‌توان از این ظرفیت بالقوه نیز در راستای رفع تحریم های ظالمانه با توجه به مزیت های قانونی مناطق ویژه اقتصادی و تاسیس بانک های آفشور و بیمه‌های بین المللی بهره‌مند شد.

به گفته وی؛ از سویی دیگر عربستان با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی به دنبال برنامه توسعه صنعتی و لجستیک ملی است و همین امر می تواند به ترغیب دیپلماسی اقتصادی عربستان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی معدنی _ پتروشیمی مشترک ایران و عربستان در منطقه ویژه پارسیان کمک بسزایی داشته باشد.

بندگان ادامه داد: در هر صورت با توجه به اهمیت شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) و با در نظر گرفتن منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) اینگونه بنظر می‌رسد با تشکیل کارگروهای تخصصی در خصوص ایجاد منطقه ویژه مشترک ایران و عربستان و سرعت بخشیدن در انجام مطالعات دقیق‌تر پیرامون موضوعاتی که مطرح می‌کنیم می‌توانیم در دیپلماسی اقتصادی کشور شاهد رویداد اقتصادی پویا و بُرد بُرد در غرب هرمزگان باشیم.

وی، بررسی ایجاد منطقه ویژه مشترک معدنی _ پتروشیمی ایران و عربستان در منطقه ویژه پارسیان، معرفی بندر منطقه ویژه پارسیان به فعالان تجاری داخلی و خارجی، بررسی خواهرخواندگی شهرهای پارسیان و دمام با رویکرد تقویت مناسبات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری دریایی، مطالعه کارشناسی در خصوص آماده‌سازی بسته‌های سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه پارسیان و بررسی بازار نیازمندی‌های وارداتی عربستان و تسهیل صادرات کالاهای مورد نیاز عربستان از طریق بندر منطقه ویژه پارسیان را ازجمله مواردی دانست که می‌طلبد مورد توجه مدیران اقتصادی کشور قرار گیرد.

کد خبر 64320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =