انجام روزانه ۷۰ هزار خرید در قالب کالابرگ

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰ هزار فروشگاه به طرح کالابرگ پیوسته‌اند، گفت: روزانه تا ۷۰ هزار خرید در قالب کالابرگ در کشور از ۱۱ قلم کالای اساسی انجام می‌شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، هادی کاشف در مورد اینکه گفته می‌شود برخی بانک‌ها برای رفع مسدودی اعتبار کالابرگ دچار سردرگمی هستند، اظهار داشت: در حال حاضر بحث مسدودی اعتبار یارانه‌ای کالابرگ‌ نداریم، فقط سال گذشته برای افرادی که نسبت به حذف یارانه اعتراض ثبت کرده بودند، دولت مبالغی واریز کرد که مسدود شده بود تا به اعتراضات آنها رسیدگی شود؛ سپس در مورد کسانی که در دهک دهم پردرآمدی قرار می‌گرفتند، رقم مسدودی مجددا به نفع دولت ضبط می‌شد و آنهایی که در ۹ دهک مشمول یارانه بودند، مسدودی آنها رفع می‌شد.

پیوستن ۸ فروشگاه زنجیره‌ای به کالابرگ

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات در مورد اینکه تاکنون چه تعداد فروشگاه به طرح کالابرگ پیوسته‌اند؟ گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار فروشگاه به طرح کالابرگ در سراسر کشور متصل شده‌اند و تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۶ مورد به ۸ مورد رسیده که این فروشگاه‌ها حدود ۸ هزار شعبه در کشور دارند.

کاشف در مورد نحوه پراکندگی فروشگاه‌ها، افزود: فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ در همه کشور و حتی دهستان‌ها و شهرستان‌های کوچک هم وجود دارد.

افزایش ۴ برابری استقبال خانوارها از کالابرگ

وی در مورد میزان استقبال خانوارها از طرح کالابرگ گفت: از زمانی که بحث افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه برای طرح کالابرگ در سه دهک کم‌درآمدی اعلام شده است، ظرف یک هفته تعداد خانوارهایی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کنند، حدود ۴ برابر شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات اظهار داشت: روزانه بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار خرید در قالب کالابرگ در کشور از ۱۱ قلم کالای اساسی انجام می‌شود.

کاشف در مورد اینکه آیا مغازه‌داران فقط آمار کالاهای مشمول کالابرگ را اعلام می‌کنند؟ گفت: در حال حاضر فقط آمار مربوط به ۱۱ قلم کالای اساسی (شامل برنج، روغن، مرغ و تخم مرغ، شیر، ‌ پنیر، ‌ ماست، ‌ گوشت، قند و شکر، حبوبات و ماکارونی) مدنظر در طرح کالابرگ برای ما ارسال می‌شود و در آینده مغازه‌داران را مجبور می‌کنیم اطلاعات کل فاکتورها را برای ما ارسال کنند. الان این مسئله اختیاری است، اما در آینده آن را اجباری می‌کنیم و ۱۱ قلم کالای مشمول طرح کالابرگ را از آن جدا می‌کنیم، اما مغازه‌دار ملزم است فاکتور همه خریدها را ارائه کند.

وی در مورد اینکه بیشترین استقبال مردم از کدام کالاها بوده است، اضافه کرد: به ترتیب استقبال از برنج، روغن، قند و شکر، تخم مرغ و ماکارونی بوده است. در مورد حبوبات چون تازه آن را به طرح کالابرگ اضافه کرده‌ایم، آن هم کم‌کم جایگاه خود را باز می‌کند.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات در مورد بیشترین استقبال مردم در طرح کالابرگ گفت: بیشترین استقبال مربوط به سه دهک کم‌درآمد جامعه در طرح کالابرگ است.

کاشف در مورد اینکه آیا فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ باید کارتخوان معمولی داشته باشند یا حتما دستگاه بارکدخوان نصب کنند؟ گفت: برای سوپرمارکت‌ها در کنار کارتخوان باید بارکدخوان هم نصب شود، اما برای فروشگاه‌های پروتئینی و لبنیاتی با دستگاه پوز معمولی از طریق نصب یک منو و یک برنامه می‌توان طرح کالابرگ را اجرا کرد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم بارکدخوان وجود دارد.

وی در مورد اینکه آیا امکان سوءاستفاده مغازه‌داران از منابع واریزی سه دهک در مورد فروش اجباری و یا گرانفروشی کالاها وجود دارد، گفت: ۸۰ هزار تومان اعتبار مازاد برای سه دهک کم‌درآمد واریز شده، البته کل منابع یارانه‌ای یک ماه زودتر برای همه ایرانیان شارژ شده و می‌توانند یا از کالابرگ خریداری کنند و یا اینکه در روز بیستم هر ماه یارانه نقدی دریافت کنند؛ برای سه دهک کم درآمد شامل کمیته امداد و بهزیستی و سایر افراد این سه دهک، که ۲۵ میلیون نفر هستند، علاوه بر آن ۸۰ هزار تومان یارانه اضافه شارژ شده است که در سه دهک علاوه بر کمیته امداد و بهزیستی ۲۵ میلیون نفر را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد ‌افرادی بخواهند از طرح کالابرگ سوءاستفاده کرده و کالاها را گرانتر بفروشند؟ گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ وزارت صمت موارد گرانفروشی یا فروش اجباری کالا را گزارش دهند، البته همه کالاها مشمول کالابرگ الکترونیکی است و هیچ برند خاصی مدنظر نیست و افراد می‌توانند کالاها را به قیمت معمولی خرید کنند. از طرفی فروشنده نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام مشتری جزو سه دهک کم درآمد و کدام جزو دهک‌های دیگر است. بلکه خود مردم با نصب اپلیکیشن شما می‌توانند میزان اعتبار خود و آدرس فروشگاه‌ها را متوجه شوند.

کاشف گفت: برای سه دهک پایین جامعه ۲۰ درصد یارانه اضافه واریز می‌شود، به شرط اینکه به میزان ۸۰ درصد از کالای مدنظر خریداری کند.

انجام روزانه ۷۰ هزار خرید در قالب کالابرگ

وی اضافه کرد: مردم با نصب برنامه کاربردی یا اپلیکیشن «شما» می‌توانند هم میزان اعتبار یارانه‌ای و هم خرید و تراکنش‌ها را ببینند و یا از طریق کد دستوری *۵۰۰*۱۴۶۳ از میزان اعتبار یارانه اعتبار کالابرگ خود مطلع شوند.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات بر این نکته تأکید کرد: فروشنده نمی‌تواند تشخیص دهد چه کسی اعتبار مازاد دارد یا اینکه چه کسی جزو دهک‌های کم‌درآمد است و او فروش معمولی خود را انجام می‌دهد؛ بخشی از منابع پرداختی از محل اعتبار یارانه کالابرگ به حساب او پرداخت می‌شود. ‌

بنابراین گزارش طرح کالابرگ الکترونیکی بر اساس تکلیف قانون بودجه برعهده دولت گذاشته شده که از زمستان سال گذشته در کشور ابتدا به صورت آزمایشی شروع شد و اکنون در سراسر کشور اجرا می‌شود و برای حمایت از سه دهک کم درآمد جامعه به شرط اینکه ۸۰ درصد از اعتبار یارانه‌ای خود را صرف خرید ۱۱ قلم کالای اساسی کرده باشند، ۲۰ درصد یارانه اضافه به حساب آنان واریز می‌شود.

کد خبر 64479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =