مازندران؛ شالی و آب، بیم ها و امیدها

بارش های بهاری و تداوم آن در تیرماه در مازندران را می توان بازگشت امید در شالیکاران این استان دانست، کشاورزانی که در اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین امسال به دلیل کم بارشی ناچار به ترک کشت شالی شدند اما این شرایط با بارش های بهاری وضعیت دیگری را برای آنها رقم زده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، ‌مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

طبق آمار هواشناسی مازندران میانگین بارش خرداد ماه سال ۱۴۰۲ استان مازندران، ۴۸ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۳۱.۵ میلی متر بوده، حدود ۵۲ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود هفت میلی متر بوده، ۵۸۵ درصد افزایش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین بارش اردیبهشت ماه مازندران با ۳۸درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل به ثبت رسید.

در سه ماه نخست امسال تنها فروردین ماه میزان بارش در این استان کمتر از مدت مشابه سال قبل بود. میانگین بارش باران این ماه ۵۱.۹ میلی متر بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۵۲.۷ بوده، ۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰ میلی متر بوده حدود ۱۵۹ درصد افزایش داشته است.

در مجموع این بارش ها باعث شده تا منابع آبی مازندران جان دوباره بگیرند و این روزها شاهد پُرآبی آنها باشیم آب بندان ها یکی از این منابع آبی به شمار می رود که نقش ویژه ای در تامین آب اراضی کشاورزی استان دارد.

آب بندان به عنوان سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن " اندون "، در گیلان " سل " و در استان گلستان " بندسار " می گویند.

تامین آب زراعی، جمع آوری آب های زهکش، مخازن سیل گیر، پرورش ماهی و گردشگری از جمله قابلیت های آب بندان ها در مازندران است.

به اعتقاد کارشناسان کشاورزی، از آنجایی که ۳۵درصد بارندگی در فصول زراعی و ۶۵ درصد در فصول غیر زراعی در مازندران می بارد، ذخیره آب در آب بندان ها باعث رونق کشاورزی استان بویژه تقویت کشت های چند باره می شود.

طبق گزارش رسمی جهاد کشاورزی مازندران در این استان ۹۱۵ قطعه آب بندان به مساحت حدود ۱۸ هزار هکتار دارد.

ظرفیت آب بندان های مازندران تا پیش از آغاز طرح لایروبی حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعبت بود ولی گفته می شود با اتمام مرمت و لایروبی به حدود ۷۰۰میلیون مترمکعب افزایش می یابد که ۲ برابر ظرفیت سدهای استان است.

استان مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از ۹۵۰ هزار برنج سفید، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۸۰ هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.

عمده حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در حال حاضر با بهره گیری از سردهنه های کشاورزی، از آب رودخانه ها آبیاری می شوند.

بیشترین میزان مصرف آب بخش کشاورزی در مازندران مربوط به شالیزارهاست و هدایت و تقسیم بندی آب از طریق سردهنه ها بیشترین سهم را در آبیاری این اراضی دارد.

مازندران حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و بر اساس آمارهای رسمی سالانه یک میلیون تن برنج سفید تولید می کند.

آیین کشت مکانیزه شالی بیستم فروردین ماه با حضور استاندار مازندران، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، چندتن از خبرنگاران و شالیکاران در زمین حدود ۲ هکتاری روستای " خاریک" بخش مرکزی شهرستان ساری برگزار شد و پس از آن بسته به شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف کشت این محصول انجام شد.

به طوری که کشت این محصول در مناطق کوهستانی از جمله سوادکوه اندکی دیرتر از زمان ذکر شده انجام شد اما در مناطق پایین دست از جمله آمل و بابل کشت این محصول در همان مدت انجام شد.

در این میان خشکسالی روزهای نخست امسال برای بسیاری از کشاورزان مازندران دل نگرانی هایی ایجاد کرده بود و حتی در برهه ای از زمان منجر به رها کردن زمین ها شده بود.

بارش های بهاری توانست امید و راه نجات بخشی از شالیزارهای مازندران که می رفت امسال به زیر کشت نرود را ایجاد کند و مردم استان در این مدت شاهد بودند که بسیاری از کشاورزان از این مناطق هرچند با تاخیر چند هفته ای مبادرت به کشت شالی کردند اما رویِ‌خوش شرایط جوی استان باعث دلگرمی آنها شده است و آنها به این نقطه اطمینان رسیدند که شالیزارهایشان از مرز خشکسالی عبور کرده است.

در نهایت بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی مازندران کشت برنج در ۲۰۹ هزار و ۶۴ هکتار اراضی شالیزاری استان انجام شد که کشت برنج در ۱۴۰ هزار و ۹۹۳ هکتار شالیزار استان به صورت مکانیزه و در ۶۸ هزار و ۷۱ هکتار به روش سنتی انجام شد.

از این میزان، ‌ ارقام محلی برنج در ۱۸۳ هزار و ۵۴۵ هکتار و ارقام پرمحصول در ۲۵ هزار و ۵۱۷ هکتار شالیزار استان کشت شد و سطح سبز اراضی شالیزاری نیز ۲۰۹ هزار و ۶۴ هکتار است.

کد خبر 64536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =