فعالیت ۱۳۳ دکل حفاری در صنعت نفت کشور

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۳۳ دکل حفاری خشکی و دریایی در صنعت حفاری ایران وجود دارد، گفت: از این تعداد دکل ۱۱۴ دکل خشکی و ۱۹ دکل دریایی است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت نفت، هرمز قلاوند صبح امروز (دوشنبه) در آیین رویداد بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۳۳ دکل حفاری خشکی و دریایی در صنعت حفاری ایران وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد دکل ۱۱۴ دکل خشکی و ۱۹ دکل دریایی است.

وی افزود: از ۱۱۴ دکل خشکی حفاری ایران ۱۰۲ دکل فعال و ۳۰ دکل در حال جابه‌جایی و تعمیرات است. از ۱۹ دکل حفاری دریایی نیز هم اکنون تنها ۱۱ دکل در حال عملیات بوده و بقیه در حال تعمیر و جابه‌جایی هستند.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: از ۱۳۳ دکل حفاری چاه نفت و گاز در ایران ۹۸ دکل توان ۲ هزار اسب بخار را دارند.

قلاوند با اشاره به وجود تنها یک دکل حفاری با قدرت ۳ هزار اسب بخار برای حفاری چاه‌های نفتی با عمق ۵ تا ۶ هزار متر در لایه‌های زمین‌شناسی خامی در کشور، گفت: برای افزایش تولید از لایه‌های خامی نیازمند تحول در تعداد دکل‌های حفاری پرقدرت هستیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز پاشنه آشیل صنعت حفاری ایران نداشتن سوپر ریگ دریایی و خشکی (دکل‌های حفاری بالای ۳ هزار اسب بخار) و کلد تیوپینگ است، افزود: شرکت ملی حفاری با ۷۳ دکل، شرکت حفاری شمال با ۱۲ دکل و شرکت عملیات اکتشاف با هشت دکل جز برترین مالکین دکل حفاری در صنعت نفت به شمار می‌آیند.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: از ۱۳۳ دکل حفاری دریایی و خشکی ایران ۱۰۶ دکل گواهینامه COF را دارند، اظهار کرد: هم‌اکنون این دکل‌ها در ۳۶ میدان نفتی و گازی کشور همچون مارون، اهواز و آزادگان با بیشترین تعداد مشغول فعالیت هستند.

قلاوند عمده‌ترین مشکلات موجود در بخش عملیات حفاری صنعت نفت کشور را شامل کمبود دکل‌های مناسب برای انجام پروژه‌های حفاری خاص مانند آب‌های کم‌عمق خلیج فارس (۲۵درصد)، عدم تحویل زمین پروژه‌های بالادستی مانند طرح «نگهداشت و افزایش سطح توان» تولید به‌دلیل مشکلات، مالی حقوقی و قراردادی (۲۰ درصد)، افزایش زمان انتظارات عملیات حفاری به‌دلیل فرسودگی تجهیزات و ناوگان حفاری در کشور (۱۵ درصد)، طولانی‌بودن فرآیندهای برگزاری مناقصه‌ها و برآورد غیر متناسب خدمات عملیات حفاری و اجاره تجهیزات حفاری (۱۰ درصد) و کمبود تجهیزات مربوط به خدمات فنی جانبی از جمله دستگاه لوله مغزی، سیار تجهیزات نمودارگیری و... و. (۱۰ درصد) دانست.

وی همچنین عمده‌ترین زمان‌های انتظار در عملیات حفاری را مشکلات لجستیکی جهت جابه‌جایی دستگاه‌های حفاری (از جمله جرثقیل، تریلر شناور و ...)، نبود تأمین به‌موقع کالا و مواد برای تکمیل چاه‌ها از جمله مواد سیال، حفاری وسایل تکمیل، چاه لوله‌های آستری و لوله‌های گرید خاص (CRA) سیمان و افزایه‌ها و نبود تأمین به‌موقع تجهیزات و قطعات مربوط به دستگاه‌های حفاری از جمله ژنراتوها پمپ، گل تاپ درایو اعلام کرد.

کد خبر 64601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =