هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک برگزار می‌شود

وزیر نفت با حضور در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در دومین نشست وزارتی این رویداد با عنوان «سرمایه‌گذاری، مسائل مالی و راهبردهای رشد فراگیر نفت» در کنار دیگر وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت نفت، هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)پس از وقفه‌ای سه ساله به‌دلیل شیوع کرونا در جهان، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(۱۴ و ۱۵ تیرماه)در وین با حضور جمعی از وزیران نفت کشورهای عضو اوپک، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان، متخصصان و صاحبنظران انرژی و... برگزار می‌شود.

سمینار بین‌المللی اوپک که به‌طور معمول سه سال یک بار برگزار می‌شود از رویدادهای مهم در تقویم انرژی جهان است که با تسهیل بحث در مورد مسائل مهم تأثیرگذار بر صنعت نفت، همکاری و گفت‌وگو میان ذی‌نفعان انرژی را تقویت می‌کند هفتمین دوره این رویداد شعار اصلی سمینار امسال، «نفت؛ همکاری برای آینده‌ای پایدار» برگزار شد.

هشتمین دوره این سمینار طبق برنامه قرار بود ۱۶ تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شود اما به‌دلیل شرایط شیوع ویروس همه‌گیر کرونا به تأخیر افتاد و یک بار هم به ۲۹ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ موکول شده بود، اما سرانجام شرایط برای برگزاری این رویداد بین‌المللی برای روزهای پنجم و ششم ژوئیه سال ۲۰۲۳ میلادی فراهم شد.

جوایز پژوهشی و مقاله تحقیقاتی اوپک

تقدیم جوایز ۲۰۲۳ اوپک برای پژوهش و روزنامه‌نگاری نیز از جمله رویدادهایی است که در قالب این سمینار انجام می‌شود، این جوایز همانند سال‌های گذشته به‌منظور قدردانی از افرادی در نظر گرفته شده است که در صنعت نفت و مسائل مربوط به این حوزه، به‌ویژه در زمینه ارتقای روابط و همکاری بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت، سهمی قابل‌توجه داشته‌اند، اوپک این جوایز را با هدف قدردانی از مشارکت و آثار پژوهشگران و روزنامه‌نگاران فعال در حوزه نفت و ترغیب آنان برای تلاش‌های پژوهشی در آینده و گزارش‌های عینی تعیین کرده است.

وزیران کشورهای عضو اوپک، مقام‌های کشورهای شرکت‌کننده در بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت، رؤسای سازمان‌های بین‌المللی انرژی، مدیران ارشد شرکت‌های ملی و بین‌المللی نفت، به همراه دیگر مسئولان صنعتی، جوامع دانشگاهی، تحلیلگران، کارشناسان حوزه انرژی و خبرنگاران رسانه‌های تخصصی از شرکت‌کنندگان در این رویداد هستند.

در این سمینار دو روزه، چهار نشست وزارتی با حضور وزیران نفت و انرژی اوپک و برخی مهمانان دیگر برگزار خواهد شد. همچنین ۶ میزگرد ویژه نیز با حضور مدیران عامل شرکت‌های بزرگ انرژی جهان برای بررسی وضع صنایع نفت و گاز برگزار می‌شود.

اوپک از سال ۱۹۶۹ سمینارهایی برگزار کرده است و نخستین سمینار بین‌المللی اوپک در سال ۲۰۰۱ برگزار شد، در دهه‌های بعدی اندازه و دامنه سمینار اوپک گسترش یافت و اکنون موضوع‌هایی مانند اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاری جهانی، همکاری‌ و انتقال انرژی، توسعه پایدار و محیط زیست را شامل می‌شود.

سخنرانی اوجی در نشست «سرمایه‌گذاری، مسائل مالی و راهبردهای رشد فراگیر نفت»

جواد اوجی، وزیر نفت ایران نیز در این سمینار دوروزه شرکت و از سخنرانان کلیدی دومین نشست وزارتی این رویداد با عنوان «سرمایه‌گذاری، مسائل مالی و راهبردهای رشد فراگیر نفت» خواهد بود، سعد حمد البراک، وزیر نفت کویت، حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق و محمد عون، وزیر نفت لیبی هم در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری از شریان‌های حیاتی صنعت نفت جهان است و بر این اساس در چشم‌انداز جهانی نفت اوپک، سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز صنعت نفت تا سال ۲۰۴۵ میلادی در مجموع ۱۲ تریلیون و ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. به‌طور میانگین سالانه نیاز به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وجود دارد که البته اکنون به‌دلیل رکود صنعت، بحران شیوع ویروس کرونا و تمرکز فزاینده بر محیط زیست و در عین حال مسائل اجتماعی و حاکمیتی سطح سرمایه‌گذاری سالانه در این بخش به‌طور قابل‌توجهی پایین است و با رقم مورد نیاز فاصله دارد.

ذی‌نفعان صنعت نفت می‌توانند به تضمین فضای سرمایه‌گذاری بلندمدت، با منابع مالی کافی و سیاست‌های حمایتی و فراگیر کمک شایانی کنند؛ سرمایه‌گذاری‌ها باید رویکرد «همه مردم، انواع سوخت و فناوری» را در زمینه مسائل امنیت انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نظر گیرند و این شرایط برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و در عین حال کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه کارآمدی دارد.

کد خبر 64794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =