چشم انداز رشد اقتصادی / اقتصاد از رکود خارج شد 

یکی از مهمترین اتفاقات اقتصادی اخیر کشور ثبت دوباره رشد مثبت اقتصادی است به نحوی که اقتصاد کشورمان طی ۸ فصل اخیر براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، از رشد مداوم اقتصادی برخوردار بوده است.  

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، رشد اقتصادی به ویژه رشد اقتصاد مستمر و طولانی مدت از آنجا دارای اهمیت است که نه تنها سلامت اقتصاد را می رساند؛ بلکه تاثیرات مثبتی بر وضعیت اشتغالزایی، درآمدزایی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی دارد. بر این اساس رشد اقتصادی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با تولید، ثروت ملی و رفاه جامعه خواهد داشت.

با رشد اقتصادی بالاتر دولت می تواند برای جبران کسری بودجه از درآمدهای مالیاتی به عنوان درآمد مازاد جهت بهبود وضعیت اقتصادی استفاده نماید. در عین حال افزایش سرمایه گذاری نیز از نتایج مهم آن برآورد می شود.

از آنجا که رشد اقتصادی نشانه بزرگ شدن و بهبود وضعیت اقتصادی است از ارزش بالایی برخوردار است، در اصل رشد اقتصادی در مقایسه افزایش تولید کالاها و خدمات نسبت به یک بازه زمانی دیگر بدست می آید.

براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی و طبق محاسبات مقدماتی اداره حساب های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (با نفت و بدون نفت) و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ۱۵۱۵۴ و ۱۳۸۸۲ هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با رقم مشابه سال ۱۴۰۰ (۱۴۵۷۱ و ۱۳۴۱۶ هزار میلیارد ریال)، به ترتیب به میزان ۴ و ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی(با نفت و بدون نفت)طی چهار فصل سال ۱۴۰۱ بطور متوالی مثبت و صعودی بوده است. رشد تولید ناخالص داخلی با نفت به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ طی فصول اول تا چهارم سال ۱۴۰۱ به ترتیب معادل ۱.۹ ۳.۹، ۴.۹ و ۵.۳ درصد می‌باشد. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت‌های واقعی و طی فصول سال ۱۴۰۱ به ترتیب از رشد ۱.۷، ۳.۵، ۴.۱ و ۴.۷ درصدی برخوردار بوده است.

تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال پایه ۱۳۹۵ طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب با رشدهای ۴.۴ و ۴ درصدی مواجه بوده است. در حقیقت اقتصاد ایران طی هشت فصل دو سال مذکور به صورت متوالی با رشدهای اقتصادی مثبت روبرو بوده است.

از این رو بانک مرکزی امیدوار است که با استمرار سیاست‌های ثبات بخش اقتصادی دولت سیزدهم و بهبود فضای کلی اقتصاد کسب و کار، شاهد تداوم و تقویت روند حاضر و بهبود هرچه بیشتر عملکرد فعالیت‌های اقتصاد کشور باشیم.

همچنین براساس آخرین آمارهای اعلامی بانک جهانی که وضعیت اقتصادی ۷۲ کشور در پاییز سال گذشته(سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲)را نشان می دهد؛ اقتصاد ایران با رشد ۴.۷ درصدی در رده‌بندی این کشورها از نظر بیشترین میزان رشد اقتصادی رتبه ۱۵ را به خود اختصاص داده است.

آمار بانک جهانی نشان می‌دهد ایران در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲(زمستان سال ۱۴۰۰)رشد قابل توجه ۵ درصدی را تجربه کرده و این رقم در سه‌ماهه دوم(بهار ۱۴۰۱)به ۲.۵ درصد کاهش یافته است، اما در سه‌ماهه سوم (تابستان ۱۴۰۱) روند رشد اقتصادی ایران صعودی شده و به ۳.۴ درصد و در سه‌ماهه چهارم (پاییز ۱۴۰۱) به ۴.۷ درصد رسیده است.

براساس آمارهای اعلامی؛ کارشناسان چشم انداز رشد اقتصادی ایران را برای سه ماه نخست امسال و در واقع نیمه اول سال جاری مثبت و بادوام ارزیابی می کنند و این مطلب گواه بر این است که بسیاری از بخش های اقتصادی که رشد اقتصادی را رقم می زنند نظیر بهره وری نه تنها از رکود خارج شده اند، بلکه از رشد قابل توجهی برخوردارند.

کد خبر 64805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =