ارتقای فناوری در همکاری با چینی‌ها/ ساخت شهرک انرژی خورشیدی توسط چین

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید چارچوب عملیاتی بین وزارت صمت و وزارت صنایع چین تعیین و براساس آن گام برداشته شود تا دستیابی به اهدافی همچون در اختیار گرفتن فناوری‌های روز، آوردن سرمایه‌گذاران چینی به داخل کشور و تکمیل زنجیره‌های ارزش در عرصه‌های مختلف محقق شود.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «علی رسولیان» با اشاره به سفر اخیر خود به چین و حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط این کشور (CISMEF)در شهر گوانجو افزود: این سفر به دعوت وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین انجام شد که در آن شاهد وقوع سه رویداد بودیم.

وی گفت: نخست؛ حضور در اجلاس صنایع کوچک بود که با محوریت چین برگزار شد و علاوه بر ایران، کشورهای دیگر، همچنین نمایندگانی از سازمان ملل، یونیدو و دیگر سازمان‌های بین‌المللی هم در این اجلاس حضور داشتند و در آن مدل‌های جدید حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) ارائه شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: اکنون حدود ۸۵ مورد حمایتی در ۳۰ سرفصل به بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی عرضه می‌شود، اما در این اجلاس توانستیم آخرین مدل‌ها و متدهای حمایتی را دریافت کرده و خود را به‌روز کنیم.

وی گفت: بخش دوم؛ نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط چین بود که با حضور ۳۵ کشور برگزار شد و تیم ۲۸ نفره کشورمان هم با دارا بودن پاویون و غرفه در آن حضور یافت.

رسولیان اظهار داشت: بخش سوم رویدادهای این سفر، انجام مذاکرات مختلف بین ما و مسوولان چینی و همچنین بازدید از واحدهای صنعتی بنگاه‌های کوچک و متوسط آنها بود.

وی گفت: در دیدار با خانم «ژو شیائولان» معاون وزیر صنعت و فنآوری اطلاعات چین، اعلام کردیم که ایجاد دفتر همکاری‌های صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور، راهکاری مناسب برای گسترش همکاری‌های طرفین است. در این زمینه اعطای یک دفتر در تهران به طرف چینی و در مقابل، راه‌اندازی یک دفتر در شانگهای عنوان شد.

آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی با چینی‌ها

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین از آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی و واگذاری به شرکت‌ها و سرمایه گذاران چینی خبر داد و تصریح‌کرد: باید چارچوب عملیاتی بین وزارت صمت و وزارت صنایع چین تعیین و بر اساس آن گام برداشته شود.

وی اظهار داشت: هدف از این مهم، در اختیار گرفتن فناوری‌های روز از چینی‌ها، آوردن سرمایه‌گذاران چینی به داخل کشور و تکمیل زنجیره‌های ارزش در عرصه‌های مختلف است.

رسولیان یادآور شد: بسیاری شرکت‌های چینی بر اساس زنجیره ارزش فعالیت می‌کنند، عمده این زنجیره‌ها نیز نیازمند مواد اولیه، انرژی، بازار مصرف و غیره هستند که در ایران وجود دارد و می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری‌های مشترک باشد.

وی همچنین به ملاقات خود با مسوولان صنعتی استان «گواندوک» به‌عنوان بزرگترین استان اقتصادی چین اشاره و خاطرنشان‌کرد: ظرفیت‌های مناسبی در حوزه‌های صنایع شیمیایی، پتروشیمی، خودرو، لوازم خانگی و انرژی‌های تجدیدپذیر در این استان وجود دارد که می‌تواند بسترساز تعاملات تجاری و صنعتی با جمهوری اسلامی ایران شود.

ساخت شهرک انرژی خورشیدی توسط چینی‌ها

معاون وزیر صمت، در همین زمینه به ارائه دو پیشنهاد به چینی‌ها اشاره کرد و گفت: پیشنهاد نخست، در اختیار قرار دادن زمین و شهرک صنعتی به چینی‌ها برای ساخت شهرک انرژی خورشیدی بود که در این پیشنهاد، استفاده از فناوری‌های جدید، تامین برق صنایع و همچنین کمک به افزایش تولید برق در کشور دنبال می‌شود.

وی افزود: ایجاد و راه‌اندازی دفتر مرکزی تجاری و صنعتی صنایع کوچک در گوانجو به‌منظور استقرار شرکت‌های ایرانی و در ادامه صادرات محصولاتی نظیر مواد غذایی، زعفران، محصولات دارویی، صنایع دستی، فرش و غیره که در چین از بازارپسندی خوبی برخوردار است، پیشنهاد داده شد که هر دو مورد با استقبال طرف چینی همراه شد.

رسولیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط چین در گوانجو، خاطرنشان کرد: ۲۸ شرکت ایرانی در قالب ۱۷ گروه کالایی در این نمایشگاه حضور یافتند که علاوه بر عرضه کالاها و محصولات‌شان، ۲۶ مورد مذاکره تجاری، جلسات مشترک متعدد بین بازرگانان ایرانی و چینی و همچنین توافقات اولیه بین شرکت‌های دو کشور، حاصل آن بود.

توسعه همکاری‌های تجاری با ویتنام

وی همچنین به ملاقات خود با «دوتانگ های» معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام در حاشیه برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ویتنامی‌ها معتقد بودند که کالاهای ایرانی می‌تواند در بازار این کشور حضور داشته باشد و به همین منظور، بلافاصله نماینده‌ای به این کشور اعزام کردیم تا به جمع‌آوری آمار و اطلاعات در این خصوص بپردازد.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه به منظور تعمیق روابط بین واحدهای صنعتی و گسترش تبادلات فناوری و احتمالا اعزام یک هیات تجاری به این کشور، از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در همکاری با این کشور در دستور کار قرار بگیرد.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین (CISMEF) از ششم تا نهم تیر امسال در شهر گوانجو چین برگزار شد. این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین رویداد جهانی در حوزه صنایع کوچک و متوسط شناخته می‌شود.

برای این دوره از نمایشگاه مذکور، شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به عنوان استان معین تعیین شد و شرکت شهرک‌های صنعتی سایر استان‌های کشور به‌منظور حضور SMEها در این نمایشگاه، با آن استان همکاری و هماهنگی‌های لازم را انجام دادند.

کد خبر 64856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =