ترانزیت بین‌الملل ایران و آذربایجان ۵۸ درصد افزایش یافت

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه این کشور به توسعه همکاری‌های سابق و توسعه‌گرانه با جمهوری اسلامی ایران باورد دارد و این خط سیاسی را دنبال می کند، گفت: ترانزیت بین‌الملل ایران و آذربایجان ۵۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش اگزیم نیوز، شاهین مصطفی اف روز دوشنبه در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در شهرستان مرزی آستارا استان گیلان اظهار کرد: ۲ هزار و ۴۲۵ شرکت ایرانی در آذربایجان ثبت شده است که بخش زیادی به صورت شرکت‌های فعال حضور دارند.

وی با بیان اینکه افزایش حجم ترانزیت بین المللی در کریدور شمال و جنوب ۶۹ درصد افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۲ حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان ۳۰ درصد رشد یافته و در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۳ این مبادلات ۹ درصد رشد نشان می دهد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افزود: بخش حمل و نقل از بخش هایی است که در مناسبات ۲ جانبه اهمیت بسزایی دارد از این‌رو شاهد رشد و توسعه این بخش ها هستیم بطوریکه در سال گذشته رشد ۴۸ درصدی داشت.

مصطفی اف با اشاره به طرح های گسترده حمل و نقل بین ۲ کشور خاطر نشان کرد: هم اکنون خط اتوبوس باکو - نخجوان در مسیر ایران، عبور روزانه سه دستگاه اتوبوس بین خاک اصلی آذربایجان و نخجوان از خاک ایران و به طور هفتگی ۲ پرواز بین تهران و باکو وجود دارد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اظهار کرد: کریدور شمال و جنوب اولویت اصلی را در بخش حمل و نقل به خود اختصاص داده است، ما در سن پترزبورگ در مورد این کریدور مذاکره کردیم و جمهوری آذربایجان از امضای یادداشت تفاهم بین روسیه و ایران حمایت می کند، از طرفی آمادگی داریم یاداشت تفاهمی مشابه با روسیه در سمت خود در مرز روسیه به امضاء برساند.

مصطفی اف خاطر نشان کرد: در ارتباط با پروژه کریدور شمال - جنوب ۲ پروژه نیمه‌تمام شامل بارانداز ریلی آستارا، ساخت پل خودرویی در " آستارا چای "و تامین ساخت تاسیسات لازم برای گمرک و مرزیابی در ۲ سوی پل مورد توجه و تاکید است.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اظهار کرد: اتصال منطقه اقتصادی« زنگزور شرقی» از مسیر ایران است که این پروژه در دیدار روسای جمهوری ما در عشق آباد مورد توافق قرار گرفت و سندی امضاء شد، ضمن اینکه در نفت و گاز نیز همکاری‌های مشترکی داریم که در این رابطه نیز مذاکره خواهد شد.

زَنگَزور یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل و نقل زمینی است که جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل و زمینه را برای ارتباط آسیا، اروپا و خاورمیانه با یکدیگر فراهم می‌سازد.

وی با اشاره به حضور این هیات در شهرستان آستارا اظهار کرد: جمهوری آذربایجان با هیاتی گسترده در سطح عالی در این جلسه شرکت کرده است که نشان از اهمیت رابطه با جمهوری اسلامی ایران دارد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست از مواضع بسیار خوب رئیس جمهور آذربایجان در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در وین قدردانی کرد و آن را نقطه روشنی برای توسعه روابط و سرآغاز روابط جدید بین ۲ کشور دانست.

مهرداد بذرپاش اظهار کرد: رئیس جمهور ایران آیت الله رئیسی نیز به حضور در این جلسه تمایل داشتند تا پروژه های نیمه تمام مانده بین ۲ کشور اجرایی شود و هر ۲ کشور از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به توافقات بین المللی خوب ما به ویژه با کشور روسیه اظهار کرد: پروژه هایی در دستور کار است و طرح هایی نیز امروز در این نشست در دستور کار قرار می گیرد که از پروژه های راهبردی و مهم برای ۲ کشور به شمار می روند.

کد خبر 65180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =