همه چیز درباره سفر رئیسی به قاره سیاه 

سفر سه روزه رئیس جمهور کشورمان به قاره آفریقا طی روزهای گذشته واکنش های مثبت و البته در برخی موارد منفی را به دنبال داشت، اما ابراهیم رئیسی در حالی به کشور بازگشت که ۲۱ سند همکاری با سه کشور آفریقایی به امضا رسانده بود.  

به گزارش "اگزیم نیوز"، محور این قراردادها و توافقات اقتصادی، بیشتر در زمینه معدن، نفت، انرژی، شیلات و کشاورزی بود. این ۲۱ سند همکاری شامل ۵ سند با کشور کنیا، ۴ سند با اوگاندا و ۱۲ سند با کشور زیمبابوه بوده است.

در اصل با امضای این اسناد فرصت های زیادی برای کشورمان به ویژه در شرایط تحریمی که ایران دچار آن شده، پیش رو باز شده است. گسترش روابط ایران با کشورهای آفریقایی فرصت مناسبی برای ایجاد اتحاد اقتصادی و سیاسی با قاره آفریقا به شمار می رود.

معافیت صدور ویزا، همکاری های کشاورزی و تشکیل کمیسیون دائمی مشترک، اسنادی است که پس از دیدار رئیسی با رئیس جمهور اوگاندا به امضا رسیده است. اسناد همکاری در زمینه دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات وفنی و حرفه ای با کشور کنیا منعقد شد و ۱۲ سند همکاری با ریمبابوه نیز در حوزه های نفت، انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تامین اجتماعی و بیمه، کار، اشتغال و آموزش عالی و علوم به امضا رسید.

از جمله این دستاوردها، قرارداد فروش نیسان زامیاد به کنیا، افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا، راه اندازی دفتر منطقه ای کشتیرانی در آفریقا و تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی بوده است.

اسنادی در حوزه حمایت های اجتماعی و حمایت از کودکان، توانمندسازی افراد معلول و همکاری میان شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت ماگای زیمبابوه است. در حوزه تحقیقات و فناوری، کشاورزی و شیلات، مواد غذایی و دارو، تجهیزات پزشکی، ایمنی حرفه ای و کاهش آسیب های مربوط به کار قراردادهایی به امضا رسید.

همچنین اسنادی در زمینه های نفت، انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تامین اجتماعی و بیمه، کار و ااشتغال و آموزش عالی و علوم به امضا رسیده است.

این استاد به اعتقاد برخی کارشناسان این قابلیت را ایجاد می کند که ظرفیت تجارت بین ایران و سه کشور مذکور را تا ۱۰ برابر افزایش دهد و ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد.

گفته می شود، هدف از این سفر که پس از ۱۱ سال توسط رئیس جمهور ایران به آفریقا صورت گرفته، افزایش تجارت و گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران با قاره آفریقا است.

باید به این نکته توجه کرد که قاره بزرگ آفریقا در واقعیت با آنچه تصور می شود، فاصله و تفاوت زیادی دارد، این قاره در حال حاضر رتبه اول ذخایر طلا، الماس، کروم و پلاتین را دارد، ۳۰ درصد ذخایر معدنی کل جهان متعلق به این قاره است و ۶۵ درصد زمین های قابل کشت جهان نیز در اختیار مردم این قاره است.

در عین حال، مهم ترین شاهراه استراتژیک دریایی جهان متعلق به این قاره بوده و ۱۰ کشور برتر صادرکننده نفت و گاز جهان را دارا است و همچنین مالک ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت انرژی های پاک جهان است.

سفر ابراهیم رئیسی به قاره سیاه واکنش های بسیاری را در رسانه های جهان در پی داشت؛ برخی از آنها این سفر دوره‌ای را در راستای تلاش ایران برای کم اثر کردن تحریم‌ها و تعمیق همکاری‌ها با کشورهای مختلف در سراسر جهان ارزیابی کردند. آسوشیتدپرس با اشاره به این سفر بی سابقه رییس جمهور اعلام کرد که ایران به دنبال تعمیق همکاری های خود در سراسر جهان است.

المانیتور مطرح کرد که سفر رئیس جمهور ایران در راستای سیاست خارجی پرجنب و جوش اوست و رئیسی برای کاهش اثرات تحریم های غرب سنگ تمام گذاشته است.

رویترز اعلام کرد که ایران روابط دیپلماتیک خود با کشورهای در حال توسعه را پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم های بیشتر افزایش داده و فرانس پرس نیز عنوان کرد که آفریقا در ماه های اخیر میدان دیپلماتیک روسیه و غرب برای جلب حمایت در جنگ مسکو وکی یف است و ایران نیز به دنبال تعمیق روابط خود با این قاره می باشد.

به هر حال تلاش های صورت گرفته در این سفر سه روزه هوشمندانه نه تنها دستاورهای اقتصادی، صادراتی و ارزآوری برای کشورمان به همراه داشته، بلکه می تواند زمینه ساز توجه و جلب نظر سایر کشورها به سمت ایران برای همکاری های بیشتر اقتصادی در شرایط تحریمی باشد.

کد خبر 65216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =