گام‌های باقیمانده برای اتصال شبکه شتاب ایران و میر روسیه

یک فعال حوزه بانکی معتقد است: گام‌های فنی و حقوقی برای اتصال کارت‌های بانکی شبکه شتاب ایران و میر روسیه باقی مانده است که با توجه به عزم تهران و مسکو در این راستا، این مراحل نیز با پیش بینی راهکارهای مناسب طی خواهد شد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، محمد حزار مدیرعامل میربیزینس بانک (بانک روسی که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است) شنبه در نشستی با استاندار و فعالان اقتصادی استان مازندران در مسکو افزود: هم اینک گروه های فنی و حقوقی بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی روسیه در حال تلاش برای رفع این موانع هستند.
وی اظهار داشت: یکی از مسائل فنی فرارو، تفاوت فناوری به کار گرفته در کارت های بانکی دو کشور است که در ایران از نوار مغناطیسی و در روسیه از تراشه الکترونیک در کارت بانکی استفاده شده است که این وضعیت، امکان استفاده از کارت‌های بانکی هر یک از طرفین را در کشور مقابل غیرممکن می‌کند.
این فعال بانکی، اتصال کارت‌های بانکی در شبکه‌های شتاب و میر را نیازمند ایجاد دسترسی به اطلاعات افراد در کشور دیگر دانست و این امر را نیازمند پیگیری حقوقی و صدور مجوزهای لازم در مراجع قانونی دانست.

اتصال پیام رسان های بانکی ایران و روسیه
حزار با اشاره به اتصال آزمایشی پیام رسان های بانکی ایران (سپام) و روسیه (اس‌پی‌اس‌اف) اظهار داشت: هم اینک این پروژه د رحال اجرا است و اسبربانک (Sber) و بانک وی.تی.بی ( VTB) روسیه درحال استفاده از این طرح هستند.

توجه به بانکداری اسلامی در روسیه
حزار،‌ رویکرد روسیه به بانکداری اسلامی در استان‌های مسلمان نشین این کشور را نیز جالب توجه توصیف کرد و گفت: دومای دولتی روسیه در هفته های اخیر تصویب کرد که در تاتارستان، داغستان، چچن و باشقیرستان روسیه، تسهیلات در قالب عقود اسلامی قابل پرداخت است.
مدیرعامل میربیزینس بانک خاطرنشان کرد: این بانک پیش از این مصوبه و در اقدامی ابتکاری، طی چندسال گذشته در شعبه خود در کازان مرکز جمهوری تاتارستان در حال ارائه خدمات تسهیلات بر اساس عقود اسلامی است.
حزار، گام برداشتن ایران به سمت ارز تک نرخی در داخل کشور را خواستار شد و در ادامه با اشاره به روند توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه گفت: باید نظام بانکی کشور به روسیه و ارتباطات تجاری با این کشور توجه ویژه ای داشته باشد و نرخ ویژه ای برای روبل تعریف شود تا برای فعالان اقتصادی و تجاری صادرکننده کالا به روسیه انگیزه لازم را ایجاد کند.

در این نشست که با حضور استاندار، برخی مدیران حوزه اقتصادی استانداری و سازمان صنعت، معدن، تجارت و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مازندران و برخی دیپلمات های بخش اقتصادی سفارت ایران در روسیه در محل دفتر میربیزینس بانک در مسکو برگزار شد، سید محمود حسینی پور استاندار مازندران ابراز امیدواری کرد که با همکاری میربیزینس بانک، تسهیلات و شرایط مناسبی برای شتاب بخشی به توسعه همکاری های دوجانبه در عرصه اقتصادی فراهم شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ،معادن و کشاورزی این استان نیز به ارائه گزارشی از سفر ۴۰ نفر از فعالان اقتصادی این استان به کشور روسیه و نیز ضرورت های توسعه مبادلات تجاری پرداخت.
برخی فعالان تجاری بخش خصوصی استان مازندران نیز در این نشست به طرح دیدگاه ها و پیشنهادهای خود برای تسهیل امور بانکی و ارزی پرداختند.

کد خبر 65325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =