تهاتر راهکاری برای کمرنگ کردن تاثیر تحریم‌ها و توسعه روابط اقتصادی ایران با جهان

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: تهاتر یکی از سازوکارهای تجارت است که می‌تواند در توسعه روابط تجاری ایران با سایر کشورها اثرگذار باشد و این خود در کمرنگ کردن تاثیر تحریم‌های آمریکا بسیار اثر گذار است

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، «هادی تیزهوش تابان» در گفت‌وگویی با بیان اینکه تهاتر یکی از انواع روش‌های تجارت متقابل است،‌ اظهار داشت: در این روش برای طرفین تجارت امکان مبادله کالا و خدمات بدون نیاز به انتقال ارز، فراهم می‌شود.

وی افزود: تجارت تهاتری ایران و با دیگر کشورها، می‌تواند بخشی از مبادلات خارجی ایران را پوشش دهد و این خود در کمرنگ کردن تاثیر تحریم‌های آمریکا بسیار اثر گذار است، زیرا هم امکان شناسایی شرکای تجاری ایران ضعیف می‌شود و هم کشور از مبادلات دلاری و زیرساخت‌های مالی وابسته به آن بی‌نیاز می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تابان تاکید کرد: تهاتر یک راهکار عملیاتی برای تجارت در میان کشورهایی است که با کمبود منابع ارزی مواجه هستند، همچنین از این روش در مواقع بحرانی به‌ویژه در رکود اقتصادی، تورم بالا و یا کاهش ارزش پول ملی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: باید در نظر داشت که معاملات تهاتری عموماً در شرایط خاص اقتصادی و سیاسی، شرایط غیرمتعارف نظیر نوسانات شدید در پول ملی یا تحریم‌ها و بحران‌های اجتماعی رایج شده است، اما اکنون به‌عنوان راهکار مناسب برای تسهیل تجارت بین‌الملل، حتی در شرایط متعارف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه توسعه روابط تجاری با تمام مناطق جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،‌ گفت: باید در نظر داشت که روابط تجاری و اقتصادی با هر کشور و یا منطقه‌ای می‌تواند مزایای خاص خود را برای اقتصاد کشور فراهم آورد و این هنر ما است که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این مسیر بیشترین منفعت را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

تیزهوش تابان گفت: البته توسعه روابط تجاری به سایر کشورها بسیار مطلوب است اما نباید فراموش کرد که حضور موفق در تجارت دنیا بدون در نظر گرفتن حوزه‌هایی مانند شرق آسیا، اروپا و آمریکا امکان‌پذیر نیست و حال که نمی‌توان برای تجارت با آمریکا برنامه‌ریزی کرد، نباید از کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و اقتصادهای پیشرفته اروپایی غفلت شود.

وی با تاکید بر اینکه تهاتر یکی از سازوکارهای تجارت است، افزود: این روش عموماً در شرایط خاص اقتصادی و سیاسی، شرایط غیرمتعارف کاربرد دارد و با توجه به شرایط موجود به طور حتم می‌تواند در توسعه روابط تجاری ایران با سایر کشورها اثر گذار باشد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه،‌ این موضوع به سادگی قابل تحقق نیست و پیش نیازی‌هایی دارد و باید بسترهایی خاص حقوقی و مالی برای تحقق آن فراهم شود و با اجرایی شدن توافقات با قاره آفریقا می‌توان از این روش در این مسیر نیز بهره برد.

کد خبر 65330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =