کاهش ۲.۲ میلیارد مترمکعبی حجم آب سدهای کشور در ۲۱روز

حجم آب موجود در سدهای کشور که تا ۱۰ تیر ماه ۳۰ میلیارد و ۱۱۰ میلیون مترمکعب بود، در آخرین روز تیر ماه (روز گذشته) به ۲۷ میلیارد و ۸۸۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، حجم آب سدهای کشور با توجه به روزهای گرم تابستان و افزایش مصرف با کاهش همراه شده که نیاز به استفاده از آب‌های زیرزمینی را بیشتر کرده است.

چندی پیش وزیر نیرو گفته بود: سرانه آب کشور که زمانی سه هزار و ۶۰۰ مترمکعب به‌ازای هر فرد بود، اکنون به کمتر از یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب کاهش‌یافته است، درحالی‌که تقاضای آب روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

گزارش تازه مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا آخرین روز تیر حجم آب سدهای کشور به رقم ۲۷ میلیارد و ۸۸۰ میلیون مترمکعب رسیده و این در حالی است که این رقم ۱۰ تیر ۳۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون مترمکعب بود.

همچنین درصد پرشدگی سدها نیز که دهم تیر ۶۱ درصد بود در روز ۳۱ تیر به ۵۷ درصد کاهش یافت.

درعین‌حال حجم آب موجود در سدهای کشور نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته که ۲۳ میلیارد و ۲۹ میلیون مترمکعب بوده رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان آب ورودی به سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا ۳۱ تیر ۳۶ میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب شده است.

این میزان ورودی آب در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که رقم آن ۲۸ میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب بوده ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حجم خروجی آب از سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۱ تیر به رقم ۲۸ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با عدد ۲۴ میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب ۱۴ درصد رشد دارد.

«محمدرضا کاویان‌پور» رئیس مؤسسه تحقیقات آب هم در گفت‌وگویی گفت: تغییر زمانی و مکانی بارش‌ها در کشور سبب ایجاد حساسیت بیشتر درباره مسائل آب شده، اما حجم مخازن تغییر چندانی نداشته است.

کد خبر 65355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =