مهر تائید اوپک بر برتری ذخایر گازی ایران و رشد صادرات

آمار سالانه اوپک نشان داد ایران همچنان دارنده دومین ذخایر گاز طبیعی قطعی بزرگ در جهان است و صادرات سالانه خود را افزایش داده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، آمار منتشره در بولتن آماری سالانه ۲۰۲۳ اوپک نشان داد ذخایر گاز طبیعی قطعی ایران در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۳.۹۸۸ تریلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱، تثبیت شده است و پس از روسیه با ذخایر قطعی ۴۷.۷۵۹ تریلیون متر مکعب، در رتبه دوم جهان ایستاده است.

مهر تائید اوپک بر برتری ذخایر گازی ایران و رشد صادرات

ذخایر گاز طبیعی قطعی قطر در سال میلادی گذشته، ۲۳.۸۳۱ تریلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ تغییری نداشت. پس از قطر، آمریکا با ذخایر قطعی ۱۶.۳۹۶ تریلیون متر مکعب و ترکمنستان با ذخایر قطعی ۱۳.۹۵۰ تریلیون متر مکعب قرار گرفت.

براساس آمار اوپک، تولید گاز طبیعی قابل عرضه به بازار ایران در سال ۲۰۲۲، به ۲۶۲.۲۶۱ میلیارد مترمکعب رسید که در مقایسه با ۲۵۷.۱۱۹ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱، رشد دو درصدی نشان داد و بالاترین تولید در میان اعضای اوپک بود. در میان کشورهای عضو اوپک، عربستان سعودی با تولید ۱۲۲.۸۹۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی قابل عرضه و الجزایر با تولید ۱۰۰.۵۱۳ میلیارد متر مکعب، در رتبه های دوم و سوم بعد از ایران قرار گرفتند. اما در سطح جهانی، تولید گاز ایران پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم قرار گرفت.

مهر تائید اوپک بر برتری ذخایر گازی ایران و رشد صادرات

تولید قطر که دیگر عضو اوپک نیست، در سال ۲۰۲۲، به ۲۰۹.۲۳۲ میلیارد مترمکعب رسید که رشد ۰.۸ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ داشت. تولید روسیه که بزرگترین ذخایر گاز طبیعی قطعی جهان را در اختیار دارد، در سال ۲۰۲۲، به ۶۳۰.۷۵۹ میلیارد مترمکعب رسید که بر مبنای سالانه، ۱۲.۳ درصد کاهش داشت. در مقابل، تولید آمریکا در همین مدت، با رشد سالانه ۳.۷ درصد، به یک تریلیون و ۱۵ میلیارد و ۶۹۸ میلیون متر مکعب بالغ شد.

صادرات گاز طبیعی ایران طی سال میلادی گذشته، با دو درصد افزایش، به ۱۸.۷۹۴ میلیارد مترمکعب رسید. در مقابل، صادرات آمریکا ۱۹۵.۸۳۳ میلیارد مترمکعب، قطر ۱۳۴.۵۱۵ میلیارد مترمکعب، روسیه ۱۸۴.۴۰۰ میلیارد مترمکعب و ترکمنستان ۳۵.۶۹۰ میلیارد مترمکعب بود.

مهر تائید اوپک بر برتری ذخایر گازی ایران و رشد صادرات

واردات گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۲ مشابه سال ۲۰۲۱، صفر ماند. تقاضای ایران برای گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲، رشد ۴.۳ درصد داشت و به ۲۵۳.۴۶۹ میلیارد مترمکعب رسید. در مقایسه، تقاضای قطر برای گاز طبیعی، ۳.۵ درصد کاهش یافت و به ۴۲.۸۶۱ میلیارد مترمکعب رسید. تقاضای روسیه با ۳.۱ درصد افزایش، ۵۰۴.۵۰۰ تریلیون متر مکعب و آمریکا با ۵.۴ درصد افزایش، ۹۱۵.۱۵۵ میلیارد متر مکعب بود.

کد خبر 65378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =