ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی گلستان از مرز ۸۶ میلیون دلار گذشت

مدیرکل گمرکات گلستان از صادرات افزون بر ۱۶۱ هزار تُن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان به ارزش ۸۶ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۷۲ دلار طی چهار ماه گذشته خبر داد و گفت: این میزان صادرات به لحاظ وزنی ۳۳ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۲۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، شهریار شهریاری روز چهارشنبه با بیان این مطلب افزود: «تخم مرغ، پنیر، پلی استایرن، انواع لوله پروفیل و آهنی، خوارک آماده آبزیان، ورق نئوپان، نایلون، قطعات سوله، خرما، کامپاند پُلی اتیلن و روکش سیم و کابل» از کالاهای عمده صادراتی گلستان طی سه ماه نخست سال بوده است.

وی با بیان اینکه کالاهای غیرنفتی گلستان در چهار ماه گذشته به ۱۹ کشور جهان صادر شده است، اضافه کرد: بیشترین حجم صادرات این استان در مدت یاده شده با حدود ۳۱ میلیون دلار معادل ۵۸ درصد به ترکمنستان بوده و کشورهای عراق، قزاقستان، ازبکستان، رومانی، افغانستان، بلغارستان، روسیه، ارمنستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقزیستان، ترکیه و هند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شهریاری به حجم کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گلستان از اول فروردین تا پایان تیرماه امسال اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت افزون بر ۲۵ هزار و ۳۷۰ تُن انواع کالا به ارزش تقریبی ۵۶ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۲۳۷ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۳۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان، «روغن خام سویا، فوتس اویل، بخشی از تجهیزات خط تولید پلیمر اسیون، سدیم سولفات، دیزل ژنراتور، بخشی از تجهیزات گلخانه‌ای، کک نفت تکلیس شده و پارچه متقال» را از عمده کالاهای وارداتی به گلستان طی چهار ماه گذشته ذکر کرد و بیان داشت: این کالاها از ۱۹ کشور مختلف که چین با ۲۰ میلیون دلار در صدر آن قرار دارد، وارد کشور شده است.

به گفته وی، «ترکیه، ترکمنستان، انگلستان، هند، اسپانیا، قزاقستان، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، تایوان، ویتنام، پاکستان، عراق، استرالیا، آلمان، دانمارک، ایتالیا و تیمور» به ترتیب از دیگر کشورهای مبدا واردات به ایران از طریق مبادی گمرکی گلستان بودند.

شهریاری درخصوص حجم و ارزش ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در چهار ماه گذشته اظهار داشت: در این مدت ۹۲۷ فقره اظهارنامه به وزن تقریبی ۱۹هزار تُن انواع کالا به ارزش تقریبی ۱۰۹میلیون و ۵۸۲ هزار دلار از گمرک اینچه برون با عنوان ترانزیت خارجی انجام شد که از نظر وزنی ۲۲۶ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۴۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در مدت اشاره شده امسال را حدود یک‌هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۴۱۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

کد خبر 65431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =