بهبود شاخص‌های بازار کار به روایت آمارها

طبق آمارهای موجود، تعداد کل شاغلان کشور در بهار امسال به ۲۴.۳ میلیون نفر و تعداد بیکاران به ۲.۱ میلیون نفر رسیده که در صورت کاهش تعداد بیکاران به زیر ۲ میلیون نفر در فصول بعدی، یک رکورد جدید در بازار کار به لحاظ کاهش بیکاری به ثبت خواهد رسید.

به گزارش روز شنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، نگاهی به روند بازار کار کشور در فصل بهار امسال نشان می دهد که تعداد افراد در سن کار کشور به ۶۴ میلیون و ۲۶۷ هزار نفر رسیده است. این بخش از جمعیت کشور شامل افراد بالای ۱۵ سال تا ۶۵ سال می شود که طبق قانون کار، می توانند به کار اشتغال داشته باشند.

بر پایه این گزارش، از مجموع کل جمعیت در سن کار کشور، نرخ مشارکت اقتصادی به میزان ۴۱.۲ درصد است. به بیانی، کمتر از ۵۰ درصد از جمعیت در سن کار فعلی کشور در گروه شاغلان و یا جویندگان شغل قرار دارند که تعداد آنها نیز ۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر است.

اشتغال ۲۴.۳ میلیون نفر در بازار کار

در عین حال، از کل جمعیت در سن کار کشور، طبق آخرین آمارهای رسمی ارائه شده، ۳۷ میلیون و ۷۹۷ هزار نفر جزو گروه غیرفعال هستند. این گروه از جمعیت کشور، نه جویای شغل محسوب می شوند و نه شاغل و در اصل ۵۸.۸ درصد کل جمعیت در سن کار کشور، خانه نشین هستند.

بررسی بیشتر آمارها نیز نشان می دهد که در حال حاضر، ۲۴ میلیون و ۳۰۶ هزار نفر از کل جمعیت کشور به کار اشتغال دارند و ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار نفر نیز در گروه بیکاران و جویندگان شغل قرار دارند.

نکته حائز اهمیت این است که اگر روند بازار کار کشور بهبود یابد، این احتمال که تعداد بیکاران کشور به زیر ۲ میلیون نفر نیز برسد هم وجود داد.

در مقاطعی طی سال های گذشته که تعداد بیکاران بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود، رسیدن تعداد بیکاران به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، نوعی بهبود در شرایط بازار کار محسوب می شود که می تواند با رسیدن به زیر ۲ میلیون نفر، نوعی رکورد محسوب شود.

کاهش ۲ میلیون نفری تعداد بیکاران مرد

از مجموع ۲۴ میلیون و ۳۰۶ هزار نفر شاغل در فصل بهار امسال، ۷۱.۵ درصد معادل ۱۷ میلیون و ۳۸۶ هزار نفر در طول هفته دارای ۴۴ ساعت کار استاندارد بوده و یا اضافه کاری کرده اند.

همچنین از کل شاغلان فعلی کشور، ۲۸.۵ درصد معادل ۶ میلیون و ۹۱۹ هزار نفر دارای ساعت کار کمتر از حد استاندارد هفته بوده اند که به نوعی می توان آنها را جزو گروه اشتغال ناقص قرار دارد به این معنا که با وجود انجام کار هفتگی، احتمال اینکه امکان تامین معیشت خود را نداشته باشند نیز وجود دارد.

تعداد کل بیکاران مرد ۱۵ ساله و بیشتر کشور در بهار امسال ۱۴ میلیون و ۹۰۹ هزار نفر بود که به نسبت ۱۶ میلیون و ۹۱۴ هزار نفر بهار سال گذشته، کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

همچنین در بهار سال جاری، تعداد ۶۷۳ هزار نفر زن جوینده شغل بالای ۱۵ سال به ثبت رسیده، در حالی که این تعداد در فصل بهار سال گذشته، ۷۰۸ هزار نفر بوده است.

اشتغال ۱۲.۴ میلیون نفر در بخش خدمات

یک موضوع حائز اهمیت درباره بهبود شاخص های بازار کار، مربوط به عبور کشور از بحران پاندمی کرونا است که این مسئله باعث شده تا وضعیت بازار کار کشور بهتر شود و شرایط به روال قبل از بروز بحران بیماری بازگردد.

در عین حال، برخی اقدامات دولت و فعال شدن اشتغال زایی در بخش های مختلف اقتصادی نیز در بهتر شدن شرایط بازار کار موثر بوده است.

بیان آمار کل شاغلان بخش خدمات کشور نیز حائز اهمیت است چون این بخش دارای بالاترین میزان اشتغال زایی در کشور بوده و اثرگذاری بخش خدمات در بازار کار کشور به مراتب بالاتر از بخش های صنعتی و کشاورزی است.

مجموع شاغلان بخش خدمات کشور در بهار امسال، ۱۲ میلیون و ۴۷۱ هزار نفر، شاغلان بخش صنعت ۸ میلیون و ۴۴ هزار نفر و تعداد کل اشتغال زایی در بخش کشاورزی نیز ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار نفر بوده است.

کد خبر 65458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =