خودکفایی در صنعت تولید نهاده‌های دامی با قید فعالیت‌های آب محور

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهادکشاورزی گفت: در تولید نهاده‌های دامی باید به سمت خودکفایی برویم به شرطی که از گیاهان پر آب بر استفاده نشود و تمام فعالیت‌ها و صنایع آب محور باشند.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، سید احمدرضا سیدعلیان، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گویی رادیویی در مورد زنجیره تأمین نهاده‌های دامی بیان کرد: صنعت طیور و دام از بدو ورود به کشور صنعت مونتاژ بوده و نهاده‌های موردنیاز برای تولید از یک نظام سرمایه‌داری وارد کشور شده است. همچنین رژیم غذایی کشور به سمت استفاده از طیور رفته و به‌تبع آن نتوانستیم هم‌زمان با شرایط خشک و نیمه‌خشک کشور با دارایی یک‌سوم از منابع دنیا برای این صنعت نهاده تولید کرده و جایگزین نهاده‌های وارداتی نمائیم. ما نتوانستیم هم‌زمان با روند رشد صنعت در کشور، وابستگی این صنعت به واردات را کم کنیم.

وی افزود: ۸۵ درصد وابستگی نهاده این صنعت به واردات موجب شده که در یک‌چرخه وارد شویم تا مرتب تأمین ارز صورت گیرد و واردات را انجام دهیم. امروز در تأمین تغذیه و خوراک دام و طیور باید به سمت جایگزین‌ها برویم و از گیاهان کم‌آب‌تر استفاده کنیم. این کار شروع شده اما روند آن مطلوب نیست و سعی می‌کنیم تمام جایگزین‌ها را وارد چرخه کنیم. این روند باید حدود ۲۰ سال پیش انجام می‌شد و به سمت بومی‌سازی این صنعت می‌رفتیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: سالانه به ۱۰ میلیون تن ذرت، ۴ و نیم‌میلیون تن سویا و حدود ۴ میلیون جو نیاز داریم که در حال تعریف جایگزین‌های آنها هستیم. از ۱۰ میلیون تن ذرت موردنیاز کشور تنها ۹۰۰ هزار تن در کشور تولید می‌شود که قصد داریم به‌جای آن سورگوم تولید کنیم. باید برای آن یارانه‌ای قائل شود تا بتواند جایگزین ذرت دانه‌ای شود.

سیدعلیان آب را چالش بزرگ کشور دانست و اذعان کرد: باید به سمت خودکفایی این اقلام برویم به شرطی که از گیاهان پر آب بر استفاده نشود. باید گیاهان کم آب بر جایگزین شود تا در طی ۵ سال ۸۵ وابستگی را به عدد ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم. تمام فعالیت‌ها و صنایع باید آب محور باشند و در صنعت دام و طیور نیز باید گیاهانی تولید کرد که از آب کمتری استفاده می‌کنند. تا زمانی که آب را محور توسعه قرار ندهیم مشکلات حل نخواهد شد.

وزارت جهاد کشاورزی روی قیمت مرغ نظارت داشته باشد

در ادامه علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: صنعت طیور تقریباً ۲.۵ میلیون تن پروتئین سفید را تأمین می‌کند؛ اما تأمین آن به نهاده‌های وارداتی گره‌خورده است. ۷۰ درصد نهاده‌های موردنیاز از طریق واردات انجام می‌شود و سال‌هاست که به دنبال خودکفایی در این حوزه هستیم؛ اما هم مبادی وارداتی متعددی نداریم و تنها به ۳ کشور خاص وابسته‌ایم و همچنین واردکنندگان نیز افراد خاصی هستند و چند فرد شاخص این کار را انجام می‌دهند؛ لذا باید برای جلوگیری از تأثیر اقتصاد خارج روی داخل باید مبادی وارداتی و افراد وارداتی را متعدد کرده و جایگزین برای نهاده‌ها داشته باشیم. اما در این حوزه دچار ضعف هستیم و با وجود قانون‌گذاری مجلس و پیگیری دولت، هنوز به یک سیاست پایدار در این حوزه نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه قرار بود با تصویب ارز ترجیحی در قیمت‌ها ثبات ایجاد شود اظهار کرد: این ارز نتوانست ثبات ایجاد کند و حتی موجب ایجاد رانت برای برخی افراد شد تا جایی که دولت مجبور به حذف این ارز شد. اما همچنان مشکلات ادامه داد و شاید راه‌حل آن همراه‌کردن دستگاه‌های مختلف باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر بومی‌سازی این صنعت اظهار کرد: مراکز تحقیقاتی باید کیفیت محصولات داخلی از جمله سورگوم را در نظر بگیرند. اعداد و ارقامی که در کشور برای مرغ وجود دارد قابل‌مقایسه با سایر کشورها نیست. برخی سوءاستفاده می‌کنند و جهاد کشاورزی باید نقش نظارتی خود را به‌خوبی ایفا کند. تولیدکننده و مردم ناراضی‌اند و باید برای تدبیری اندیشید و نظارت‌ها قوی‌تر از گذشته شود.

کد خبر 65470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =