الزام شرکت‌ها در ارائه گزارش تفسیری، اقدام مثبت سازمان بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گزارش تفسیری مدیریت، جزو گزارش‌های مورد استفاده تحلیل‌گران است که می‌توان برای تحلیل دقیق سهام شرکت‌ها استفاده کرد، گفت: شرکت‌ها موظف به ارائه این گزارش‌ها در چارچوب تعیین شده هستند که این اقدام را می‌توان جزو اقدامات مثبت انجام شده از سوی سازمان بورس در نظر گرفت.

به گزارش اگزیم‌نیوز، کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در چند روز گذشته، اعلام کرد: براساس تبصره ۸ ماده ۷ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، ناشر پذیرفته شده در بورس و فرابورس مکلف به افشای گزارش تفسیری مدیریت در مقاطع میان‌دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه و سالانه است.

این اقدام سازمان بورس در چند روز گذشته با واکنش مثبت فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه همراه شد و معتقدند که افشای گزارش تفسیری مدیریت شرکت‌ها زمینه‌ساز بررسی و تحلیل نرخ سود شرکت‌ها در آینده خواهد بود.

«آراد پورکار» امروز (شنبه) به مزایای الزام ناشران در افشای گزارش تفسیری مدیریت در مقاطع میان‌دوره‌ای اشاره کرد و گفت: گزارش تفسیری مدیریت ازجمله گزارش‌های موردنیاز بازار است که باید از سوی شرکت‌ها ارائه داده ‌شود.

وی اظهار داشت: این گزارش‌ها می‌توانند منتقل‌کننده نگاه و سازوکاری باشد که مدیریت از آینده آن شرکت ارایه می‌دهد و این امر زمینه‌ساز ارزیابی و بررسی دقیق از آینده شرکت‌ها توسط تحلیلگران و فعالان بازار خواهد بود.

پورکار با تاکید بر اینکه برخی از متغیرها و پارامترها در بازار وجود دارد که تاثیرگذار بر آینده عملکرد شرکت‌ها است، گفت: با توجه به اهمیت این موارد اما این مسایل همیشه از نگاه تحلیلگران جا مانده است، در حالی که این گزارش‌ها می‌توانند وضعیت موجود بر تحلیل شرکت‌ها را بهبود ببخشند و نگاه خوبی را نسبت به آینده شرکت‌ها در اختیار تحلیلگران قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: گزارش تفسیری مدیریت، جزو گزارش‌های مورد استفاده تحلیل‌گران است که می‌توان از چشم‌انداز ارائه شده برای تحلیل دقیق سهام همان شرکت استفاده کرد.

وی با اعلام اینکه مطالب ارائه شده در گزارش‌های تفسیری مدیریت، در گزارش مالی وجود ندارد، گفت: گزارش مالی، نشان دهنده عملکرد گذشته شرکت‌ها است و با این گزارش‌ها فقط امکان بررسی تولید، فروش و هزینه‌ها برای ارزیابی نرخ سود شرکت در آینده وجود داشت.

پورکار با بیان اینکه برخی مولفه‌ها می‌تواند با تاثیر چشمگیر در بررسی آینده شرکت‌ها و نیز ارزیابی سود سهام آنها همراه باشد، افزود: اکثر تحلیلگران برای ارایه گزارش درست از آینده شرکت‌ها به دنبال استفاده از گزارش تفسیری مدیریت شرکت‌ها هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تاکنون گزارش تفسیری شرکت‌ها از سازوکار و فرمت قاعده‌مندی برخوردار نبوده است، گفت: در این راستا ممکن بود برخی شرکت‌ها با ۲۰ صفحه گزارش به ارائه گزارش تفسیری خود پایان دهند، در حالی که دیگر شرکت‌ها این گزارش را با تعداد صفحات بالا ارائه می‌دادند.

پورکار افزود: تاکنون این گزارش‌ها از اجزا و تشکیلات خاصی برخوردار نبوده است و فرمت خاصی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شد اما اخیرا نظارت بر ناشران سازمان بورس سازوکار مشخصی را برای گزارش تفسیری مدیریت شرکت‌ها در نظر گرفته است که می‌تواند برطرف کننده بخش زیادی از مشکلات موجود باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با توجه به چنین سازوکاری، شرکت‌ها موظف به ارائه این گزارش‌ها در چارچوب تعیین شده هستند که این اقدام را می‌توان جزو اقدامات مثبت انجام شده از سوی سازمان بورس در نظر گرفت.

وی اظهار داشت: در این میان تا قبل از ایجاد چنین سازو کاری برای گزارش تفسیری مدیریت شرکت‌ها برخی از شرکت‌ها جدول حساسیت از تخمین سود را با در نظر گرفتن پارامترهای تاثیرگذار ارائه نمی‌دادند، اما این سازوکار در نظر گرفته از سوی سازمان بورس، زمینه یکپارچگی این گزارش‌ها را فراهم کرده است.

پورکار گفت: نکته دیگر اینکه با کمک سازوکار جدید سازمان بورس، شاهد سرفصل و فرمت جدیدی از گزارش‌های تفسیری هستیم که از گذشته جزو دغدغه‌های فعالان بازار و تحلیلگران بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نرخ گذاری‌های دستوری و مراودات صورت گرفته شرکت‌ها با دولت، مهم‌ترین دغدغه تحلیلگران است که در سازوکار جدید این موضوع در نظر گرفته شده و شرکت‌ها می‌توانند در این زمینه بسیار شفاف و واضح صحبت کنند.

وی گفت: شرکت‌ها می‌توانند از این طریق میزان تاثیرپذیری مراودات خود با دولت، ضرر و زیان احتمالی از قیمت‌گذاری دستوری یا هر آنچه که لازم است سهامداران از آن مطلع باشند را در این گزارش ارائه دهند.

پورکار اظهار داشت: با توجه به چنین مسایلی، سازوکار یا پارامتر در نظر گرفته شده می‌تواند در ارزیابی و نگاه تحلیلگران برای ارائه چشم‌انداز تحلیل‌های خود موثر باشد.

کد خبر 65490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =