هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به افزایش شدید قیمت غلات

یک کارشناس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که شکست توافق صادرات غلات بین روسیه و اوکراین می‌تواند به افزایش ۱۵ درصدی قیمت غلات در بازار جهانی منجر شود.

‌به گزارش اگزیم‌نیوز از بلومبرگ، پیر اولیور گورینچاس، کارشناس صندوق بین‌المللی پول، گفت که خودداری روسیه از تمدید توافق تجارت غلات با اوکراین می‌تواند به افزایش ۱۵ درصدی قیمت این محصولات کشاورزی در بازار جهانی منجر شود.

وی گفت: این توافق در تضمین جریان عرضه غلات به بازار جهانی طی سال گذشته بسیار کارآمد بود و توقف اجرای آن به فشار افزایشی روی قیمت مواد غذایی در جهان منجر می‌شود.

گورینجاس گفت: درحالی‌که صندوق بین‌المللی پول هنوز در حال پیش‌بینی تبعات احتمالی توقف اجرای توافق مذکور است، اما افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت غلات، پیش‌بینی‌ای‌ منطقی به نظر می‌رسد.

توافق مذکور در جولای سال گذشته با پادرمیانی سازمان ملل و ترکیه بین روسیه و اوکراین امضا شد و ۵ روز مانده به یک ساله‌ شدنش، پس از سه بار تمدید، از سوی روس‌ها کنار گذاشته شد. دولت روسیه اعلام کرد که به هیچ‌یک از تعهدات در قبال این کشور در این توافق عمل نشده است.

مسکو البته اخیرا اعلام کرده در صورتی که سازمان ملل بخشی از تحریم‌های علیه روسیه را که پیشتر متعهد شده بود، بردارد، روسیه آماده است که به توافق مذکور با اوکراین بازگردد. از دیگر شروط روسیه برای بازگشت به توافق متصل شدن دوباره بانک کشاورزی این کشور به سوئیفت است.

کد خبر 65521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =