وضعیت ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی در پایان بهار

طبق آمارها، از مجموع ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی در خردادماه امسال، ۹ رشته فعالیت رشد و ۶ رشته فعالیت نیز کاهش تولید داشته‌اند.  

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، بررسی نتایج پایش بخش صنعت و معدن در خردادماه سال جاری که با استفاده از اطلاعات ۳۱۶ شرکت بورسی استخراج شده، نشان می دهد که شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲.۲ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۰.۸ درصدی مواجه شده است.

برپایه این گزارش، شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۱.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ناچیز ۰.۲ درصدی مواجه شده است.

شاخص قیمت فعالیت های صنعتی بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۷ درصد و نسبت به ماه قبل، ۰.۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین در خردادماه امسال، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای شرکت های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۴.۴ و ۲.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل شاخص تولید افزایش ۴.۲ درصدی و شاخص فروش کاهش ۷.۹ درصدی داشته است.

از سویی، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۷.۲ و ۸.۷ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۴.۶ و ۱۰ درصدی داشته است.

در خردادماه سال ۱۴۰۲، نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی رشد مثبت ۰.۶ درصدی را ثبت کرده است. همچنین رشد نقطه به نقطه با کاهش نسبت به ماه قبل، به ۱۶.۷ درصد رسیده است.

میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در خردادماه سال جاری روند نزولی یکسال اخیر خود را ادامه داد و با ۴.۱ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۳۴.۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تاثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد.

تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل های خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصاد است.

به صورت کلی، در خردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۹ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۶ رشته فعالیت نیز کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده اند.

رشته فعالیت های تجهیزات برقی، دارو و محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت های سایر کانی غیرفلزی و چوب و کاغذ نیز بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند.

شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی نیز در خرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۹.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۲ درصدی مواجه شده است.

کد خبر 65523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =