بخش عمده چای کشور از سریلانکا و هندوستان وارد می‌شود

مدیرعامل انجمن تخصصی محصول چای، دمنوش، فراورده‌های گیاهی ایران گفت: چای وارداتی ایران از سه کشور هندوستان، سریلانکا و کنیا است که بخش عمده آن از سریلانکا و هندوستان تامین می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، «احمدرضا بخشی» در خصوص وضعیت تامین و بازار چای کشور افزود: قیمت‌گذاری چای به عنوان یک محصول باغی بر اساس درجه‌بندی انجام می‌شود و قیمت هر کیلوگرم چای وارداتی از هندوستان و سریلانکا بین ۵ تا ۷ دلار و چای کنیا بین ۳ تا ۴.۴ دلار خریداری و وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: چای وارداتی ارزش گمرکی بالایی ندارد، بنابراین قیمت‌های ما با نرم جهانی یکسان است. آنچه باعث افزایش بالای قیمت چای در داخل کشور می‌شود، گاهی عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و تخلفات در شبکه توزیع است که البته در هر صنفی افراد متخلف وجود دارند.

مدیرعامل انجمن تخصصی محصول چای، دمنوش، فرآورده‌های گیاهی ایران تصریح کرد: مشکلاتی که از سال گذشته گریبان گیر صنعت چای شده و بازار را در مقطعی با کمبود و افزایش قیمت روبرو کرد، در رابطه با یک شرکت متخلف است که به‌اندازه ۲.۵ سال صنعت چای کشور ثبت سفارش انجام داده اما این میزان چای وارد کشور نشده است و این ضربه بزرگی به صنف چای کشور وارد کرده، زیرا بسیاری از شرکت‌ها نتوانستند ثبت سفارش جدید داشته باشند.

وی گفت: براساس آمار سامانه جامع انبارها، چای وارداتی در انبارها وجود ندارد و تاکنون نتوانستیم ثبت سفارش را به صورت رسمی انجام بدهیم و واردات را به روال قبل بازگردانیم.

۸۰ درصد چای کشور از محل واردات تامین می‌شود

بخشی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد چای کشور از محل واردات تامین می‌شود، افزود: در حال حاضر ذخیره چای کشور مناسب نیست و حتی ممکن است مجموعه‌ای که ارز برای واردات دریافت کرده جنس با کیفیتی را وارد نکند؛ بنابراین بر اساس شرایط فعلی ممکن است همچنان با مشکل کمبود کالا، کاهش کیفیت و افزایش قیمت روبرو باشیم.

وی ادامه داد: اکنون قیمت چای خارجی برای مصرف خانگی در بازار به طور میانگین بین ۲۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است، البته چای لوکس با قیمت‌هایی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد، در واقع نسبت به دو ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ رشدی نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد در قیمت چای کشور داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تعیین‌کننده قیمت چای داخلی، سازمان چای کشور است افزود: به طور قطع با افزایش هزینه‌های تمام شده تولید و گران شدن قیمت چای وارداتی، قیمت چای داخلی نیز متاثر شده است.

مدیرعامل انجمن تخصصی محصول چای، دمنوش، فراورده‌های گیاهی ایران چای را یک نوشیدنی مهم در مصرف روزانه خانوار ایرانی دانست و اظهار داشت: انجمن تلاش خود را دارد با ارایه آمار دقیق از وضعیت تولید و واردات در تصمیم‌گیری دولت به منظور واردات به موقع و جلوگیری از افزایش مجدد قیمت این محصول که بار روانی بالایی برای جامعه دارد، اقدام کند.

وی گفت: امیدواریم با کمک و تدابیر وزیر جهادکشاورزی به بدنه وزارت جهاد کشاورزی خصوصاً با بخشنامه‌ای که اخیراً ابلاغ کردند، شرایط بازار چای کشور ساماندهی و متعادل شود.

بخشی از مردم درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف عرضه و گرانی در بازار چای مراتب را به سامانه ۱۲۴ سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کشور و سایت و تلفن انجمن اعلام کنند.

کد خبر 65764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =