برنامه وزارت جهادکشاورزی حمایت از تولید داخلی به جای واردات است

وزیر جهادکشاورزی، مهمترین وظیفه این وزارتخانه را تامین امنیت غذایی کشور دانست و گفت: برای تحقق این هدف به سمت تولید محصولات استراتژیک و اساسی حرکت می کنیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، محمدعلی نیکبخت، در نشست خبری که صبح امروز(سه شنبه)به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت جهادکشاورزی برای ارتقاء ضریب امنیت غذایی در کشور، اظهار داشت: مهمترین وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی است و در این راستا به سمت تولید محصولات استراتژیک و اساسی در حال حرکت هستیم.

وی با بیان آنکه در این راستا جهت حفظ منابع تولید هم تلاش می‌کنیم و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهیم کرد، افزود: ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور از نخبگان گرفته تا دانشگاه وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه طبق قانون تکلیف شده است که در مصرف آب ۱۸ درصد صرفه جویی شود، گفت: در این راستا برنامه‌های لازم تدوین و اعتبار لازم هم اعلام شده است. در حال حاضر با احتساب مهمان(مهاجران افغانستانی) غذای ۹۰ میلیون نفر را باید تامین که در این راستا باید حتماً از تولیدکننده داخلی و تولید داخل حمایت کنیم.

نیکبخت افزود: در شرایط فعلی اگر لازم باشد، گوشت قرمز وارد می کنیم، اما حمایت از تولید داخل و تامین آن از داخل راحت‌تر از واردات است و برای این اقدامات حتماً از ظرفیت تشکل‌های داخلی استفاده خواهیم کرد.

برنامه وزارت جهاد کشاورزی حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی است

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی، تمرکز بر روی صنایع تبدیلی و تکمیلی است که در این زمینه در حال حاضر ۷ هزار طرح با پیشرفت بالای ۲۰ درصد وجود دارد که به دلیل مشکلات سرمایه‌گذاری امکان تکمیل آن‌ها وجود نداشته است.

وزیر جهاد کشاورزی معتقد است: اگرچه صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از حلقه‌های مهم در بخش تولید است لذا اگر این حلقه به درستی وظیفه خود را انجام دهد، کمک بسیار بزرگی به بخش تولید خواهد کرد و اگر حمایت از تولید داخل مورد توجه قرار گیرد می‌توانیم بی‌نیاز از واردات شویم.

شیلات فرصت های بی بدیلی در زمینه اشتغال و تولید برای کشور دارد

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به بخش شیلات بعنوان یکی از حوزه‌های مهم و مورد توجه وزارتخانه بلحاظ وجود فرصت‌های بی‌بدیل این بخش در اشتغال و تولید، گفت: شیلات در گذشته آسیب دیده اما با سرعت کار را به پیش می‌بریم و در آینده بسیار نزدیک خبرهای خوبی در این حوزه خواهیم داشت، اما اجازه بدهید که کار پیش برود و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد که قراردادهایی را با تولیدکنندگان منعقد و از آنها حمایت‌ خواهیم کرد و در کنار آن بستر فعال تر شدن تولیدکنندگان صنعتی و سنتی را فراهم می کنیم. برای اجرای این برنامه‌ها هم با رئیس جمهور و هم معاون اول صحبت کرده ایم و آنها نیز بر اجرای این برنامه ها تاکید دارند.

نیکبخت ادامه داد: در هر حال برنامه‌ ما این است که اولویت نخست را به تولید داخل اختصاص دهم و تا جای ممکن از واردات محصولات پروتئینی پرهیز کنیم.

خرید تضمینی گندم از ۹ میلیون تن عبور کرد

وزیر جهادکشاورزی با بیان آنکه خرید تضمینی گندم تاکنون از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن عبور کرده و حدود ۴۶ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، گفت: طبق دستور رئیس جمهور، تا پایان مردادماه رقم قابل توجهی از مطالبات گندمکاران کشور پرداخت خواهد شد.

نیکبخت تصریح کرد: برنامه ما این است که در سال زراعی آینده با افزایش عملکرد در واحد سطح و جهش تولید در دیم‌زارها در تولید گندم به خودکفایی برسیم.

کد خبر 65829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =